Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 2/7 2023 klokken 14:07
Red Bull tager den ene sejr efter den anden. Hvis Verstappen hænger i bremsen, så tager Perez bare over i kulissen. Det virker ikke til, at der er andre hold, der kan indhente de røde tyre i 2023.
I 2022 fik Red Bull en straf, da de havde overskredet budgetloftet året forinden. Det er ikke så velset i Formel 1-sammenhæng at bryde reglerne, og derfor kostede det også dyrt.
Resultatet skulle have vist sig i 2023, men det virker ikke til, at Red Bull er påvirket af begrænsningerne.
De syv mio. Dollars trækker de nok bare på Visa-kortet, og de 10% mindre vindtunnel-tid, kom i oktober, hvilket er for sent til at påvirke starten af sæsonen. Derfor er Red Bull kommet ud med en racer, der ikke blev påvirket af restriktionerne.
Red Bull har tidligere været efter FIA, fordi Mercedes dominerede fra 2014 og til 2021. Nu er bøtten vendt, og nu er det Red Bull, der står med de stærkeste kort på hånden.
Christian Horner fortæller på pressemødet, at de er kommet ud med stærk grundbil til sæsonen, hvilket er årsagen til, den begrænsede tid i vindtunnellen ikke får den ønskede virkning fra konkurrenternes side af. Havde Red Bull nu kommet med en svag grundlæggende bil, så havde det gjort ekstra ondt på holdet.
Horner udtaler dog også, at de godt kan mærke effekten af den begrænsede tid i vindtunnel, og det har medført, at de skal tænke mere over de ting, de roder med og ressourcefordeling.
Horner sig dog også, at det tager tid, før tingene udligner sig selv. Det så man også i 2021-sæsonen, hvor bilerne kørte utrolig tæt, for derefter at nulstille hele pladen med det nye reglement i 2022.
I 2026 kommer der et nyt reglement på bordet, og det vil nulstille hele feltet igen ifølge Christian Horner. Dog mener han, at det bliver udlignet i 2025. Så det er bare at vente et par år mere, for håbefulde fans.