Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 17/3 2023 klokken 16:03
Analyser efter årets første Formel 1 Grand Prix i Bahrain, viser alle, at Red Bull er flere billængder foran de øvrige, men også, at der er 6-7 hold, der er så tætte, at de reelt alle kæmper om andenpladsen blandt konstruktørerne.
I Bahrain var Aston Martin skræmmende hurtige, hvis man spørger Lewis Hamilton i Mercedes, men det lå dog mest af alt til Ferrari, inden de fik problemer med Leclercs motor og Sainz' dæk.
Den 1. frie træning i Saudi Arabien, viste med al tydelighed, at Red Bull er i en klasse for sig selv, men det viste også, at Aston Martin ikke kun var heldige i Bahrain, da de under 1. frie, satte begge deres biler op foran de to Mercedeser.
Mercedes så bedre ud på den hurtige bane, end Ferrari, der tilmed havde lidt udfordringer med Leclercs nye motor.
Men at Mercedes kunne være bedre end det man mente de var, efter Bahrain, viste sig absolut ikke at holde, da de begge var mere end 1 sekund langsommere end træningens hurtigste man, der ikke overraskende var Max Verstappen.
Alex Albon i Williams, viste også, at det ikke var så tilfældigt hvad de gjorde i Bahrain, da han satte sin bil op som nummer 9, mens Sargeant i den anden Williams, måtte tage til takke med P. 17.
Hos HAAS var Nico Hülkenberg hurtigste mand, men med en afstand mellem de to, på blot 0,014 sekund, kan man ikke rigtig tale om dominans.
De to HAAS' sluttede desværre i den forkerte ende af feltet som nummer 15 og 16.
Lando Norris i McLaren understregede, at McLaren er kommet ud af starthullerne på den forkerte måde, da han fik den tvivlsomme ære af at slutte sidst af alle.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)