FIA forbyder ny Mercedes-frontvinge

I forbindelse med USAs Grand Prix så man en nydesignet og temmelig anderledes frontvinge foran Mercedes' garage. Den kan de godt glemme.

Aserbajdsjans Grand Prix 2022 . Copyright Mercedes AMG

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 9/12 2022 klokken 12:12

Da den første træning blev skudt igang på Circuit de Americas i Austin, USA, blev alles øjne - især konkurrenternes - rettet mod Mercedes' garage, hvor der stod en helt nydesignet frontvinge på sin stander foran garagen.

Når interessen var så stor, skyldes det, at det nye regulativ kun tillader minimale modificeringer på bilens aero-dele, herunder især frontvingen. Men her stod en version, som i den grad udfordrede regulativet.

Mercedes havde dog ingen planer om at køre med den nydesignede vinge, som de iøvrigt kun havde en enkelt af på lager. Vingen adskilte sig fra konkurrenternes ved at have spaltegab-separatorer, og efter sigende skulle nyskabelsen have premiere i Mexicos Grand Prix.

Tidligere tiders fantasifulde frontvinger er fortid. Her fra Sergio Perez Racing Point i 2017Tidligere tiders fantasifulde frontvinger er fortid. Her fra Sergio Perez Racing Point i 2017
Copyright BMF1


Efter "præsentation" var det tydeligt, at konkurrenternes begejstring kunne ligge på et meget lille sted, og de argumenterede over for FIA, at de nye finner tillod større regulering af luftstrømmen, end tiltænkt i regulativet.

Mercedes forsvarede sig med, at regulativet sagde, at spaltegap-separatorerne "primært" skulle være af mekanisk, strukturel eller målingsmæssig karakter, hvormed teamet mente, at regulativet ikke afklarede, om en sekundær fordel, såsom aero, var forbudt.

Formel 1s ingeniører har alle dage søgt helt ud mod grænserne af det til enhver tid gældende regulativ, hvilket også er tilfældet med Mercedes' nye frontvinge. Men i ifølge FIA er konstruktøren i dette tilfælde gået ud over det i forvejen stramme regulativ.

Således beordrede FIA, at Mercedes skulle fjerne det carbon, som var blevet monteret på den nye frontvinge op til løbet i Mexico.

Efter onsdagens møde i FIA World Motor Sport Council i Bologna blev aero-regulativet derfor opdateret ved at man bl.a. fjernede ordet "primært" og dermed også den lille åbning for fortolkning, som smuthullet giver, hvis et team skulle forsøge at udnytte det.

Da ændringen kun påvirker et enkelt team, Mercedes, og er foretaget mellem to sæsoner, regner man ikke med, at ændringen vil resultere i større diskussioner blandt de andre teams.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« BMF1.dk's Power Rating: 2022-sæsonen FIA overvejer kortere DRS-zoner »