BMF1.dk’s Power Rating: USA's GP

Endnu en race-weekend er afviklet, denne gang i Austin, Texas, USA, og søndagens grandprix bød på gedigen spænding. Mild sagt.

Langsiden op mod Sving 1 på Sergio Mållangsiden op mod Sving 1 på Circuit of the Americas. USAs GP 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 24/10 2022 klokken 14:10

Denne weekend startede med en trist nyhed, da det blev offentliggjort, at Dietrich Mateschitz, stifter og ejer Red Bull, var afgået ved døden efter længere tids sygdom i en alder af kun 78 år.

Nyheden var ikke den bedste start på et Formel 1-grandprix og især ikke for Red Bull, som tydeligvis var meget berørte af situationen. Ikke desto mindre lykkedes det teamet, og Max Verstappen i særdeleshed, at hive en sejr hjem i en ellers følelsesladet weekend.

På et tidspunkt var sejren truet at et sjældent set kikset pitstop foran Red Bulls garage, hvor et fejlet skifte af et forhjul på Max Verstappens bil sendte både Charles Leclerc og eksverdensmesteren Lewis Hamilton i front af løbet med 20 omgange tilbage.

Efter 14 omgange viste Verstappen, hvorfor han er en værdig verdensmester nu også i 2022, da han med 6 omgange tilbage havde passeret både Ferrarien og Mercedesen og dermed kunne passere det ternede flag. Flaget blev denne gang holdt af Apples CEO, Tim Cook, der lignede en totalt stemningsforladt mand, som ikke anede, hvad han deltog i.

Max Verstappen. USAs GP 2022Max Verstappen. USAs GP 2022
Copyright Red Bull Contentpool


Løbet afslørede også, at Mercedes stadig ikke kan hamle op med Red Bull, som vandt med hele 5 sekunder forspring. En evighed i denne branche. Det viste også, at Lewis Hamilton er ved at lære at kæmpe i nærkampe uden at kollidere med alle og enhver, mens George Russell ikke helt har samme momentum, som i starten af sæsonen.

Charles Leclerc kørte et fejlfrit løb som eneste Ferrari, da Carlos Sainz endnu engang måtte udgå, denne gang dog uforskyldt efter at være blevet ramt af Russell i Sving 1 under starten. På grund af kølevandslækage måtte spanieren køre i garage. Ellers stor ros for en flot pole om lørdagen.



Vi må også fremhæve Sebastian Vettel (Driver of the Day), som viste sit gamle mesterformat, da han, trods et totalt kikset pitstop, kæmpede sig op på P8, desværre på bekostning af Kevin Magnussen.

Og imponerende at være vidne til Magnussens økonomisering af sine dæk, Således var man vidne til et sjældent set godt strategikald, da Haas valgte at lade danskeren, som den eneste i feltet, nøjes med et enkelt pitstop og dermed fuldføre løbet på mediumdækket.

Trods Vettels rutinerede ‘move’ på Kevin i næstsidste sving (videoen herover), var det opmuntrende, at der igen kom point på kontoen. Fire af slagsen, hvis Haas’ protest over Fernando Alonsos løse sidespejl bliver endeligt stadfæstet (vi opdaterer om dette på en anden side, da Alpine har protesteret over afgørelsen).



Efter at have ligget foran Magnussen i halvdelen af løbet måtte Mick Schumacher tage til takke med P14, efter at være ramt af vragdele fra kollisionen mellem Fernando Alonso og Lance Stroll. Ikke helt fortjent og synd for en ellers velkørende tysker.

Man må også fremhæve Yuki Tsunoda for at lande i pointene efter sin 5-pladsers gridstraf efter udskiftning af gearkassen.

Og så er der Fernando Alonso! Hvordan i alverden nåede han op på P8 efter at være gået ‘airborne’ som følge af sammenstødet med Stroll, derefter i pit til næse- og dækskifte. Hvem tør herefter fortsat påstå, at den 41-årige eksverdensmester skal give plads til yngre talenter? Imponerende indsats af spanieren.



Dette var blot nogle få indtryk fra et spændende løb, hvor der sagtens kunne skrives meget mere. Læs i stedet for vores løbsresumé her…

Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på en kombination af kvalifikation og grandprix. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Giv gerne din egen mening til kende herunder eller på vores Facebook-side.

Nr. Kører Point Std.afvigelse
1. Max Verstappen 9,6 0,18
2. Lewis Hamilton 9,5 0,36
3. Charles Leclerc 9,5 0,34
4. Kevin Magnussen 9,1 0,33
5. Sebastian Vettel 9,0 0,78
6. Carlos Sainz (DNF) 8,8 0,38
7. Sergio Perez 8,7 0,32
8. Fernando Alonso 8,5 0,66
9. Lando Norris 8,4 0,82
10. George Russell 8,4 0,65
11. Alex Albon 7,9 0,53
12. Guanyu Zhou 7,7 0,31
13. Mick Schumacher 7,6 0,29
14. Yuki Tsunoda 7,5 0,62
15. Esteban Ocon 7,2 0,57
16. Valtteri Bottas (DNF) 6,9 1,64
17. Lance Stroll (DNF 6,6 1,14
18. Pierre Gasly 6,1 1,04
19. Daniel Ricciardo 5,3 0,64
20. Nicolas Latifi 3,7 0,40


OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« USA's GP: Løbsresumé Villeneuve kræver Stroll spærret »