Den overordnede konklusion efter USA's Formel 1 Grand Prix i Austin, må helt klart være, at de nye Formel 1 biler og den fede bane i Austin, er bygget til hinanden.
Gennem hele løbet var der tætte dueller, ned gennem hele feltet. Ingen, og det gælder også Max Verstappen i Red Bull, trak bare fra.
To gange Safty Car, var med til at tilføje ekstra spænding til løbet, hvilket blandt andet var en af årsagerne til at Hamilton for alvor kom i spil til sejren.
Den primære grund til at Lewis Hamilton fik sendt sin Mercedes i front af feltet, med en ret god føring tilmed, lå dog i en sjælden fejl fra Red Bull's Pit Stop Crew.
En hjulnøgle svigtede, hvilket ingen kan bebrejdes, men reserven var placeret for langt væk og var tilmed stadig i en pose, dog tilsluttet trykluften. Det betød at stoppet tog alt for lang tid og Verstappen efterfølgende skulle finde sit bedste jeg frem.
Det gjorden han så. Hurtigt var han oppe bag Leclerc, der på det tidspunkt lå på P2. En kamp der strakte sig over flere omgange, både før og efter Verstappen var forbi monegaskeren.
Men som ofte det har været med Ferrari, tabte bilen pusten, da dækkene blev årlige, hvilket gav Verstappen fri til at jagte Hamilton ned.
Hamilton virkede noget nemmere at komme forbi for Verstappen, selvom han sprællede alt hvad han havde lært i nettet.
Da Verstappen var kommet forbi, klagede Hamilton flere gange over, at Verstappen bevægede sig ud over banens afmærkninger, hvilket potentielt kunne udløse en 5 sekunders straf.
Verstappen fik kort efter, en advarsel, som så blev fulgt op af en advarsel til Hamilton også, der her efter tabte afstand til den flyvende hollænder, der med sejren også sikrede Red Bull konstruktør-mesterskabet.
Red Bull vinder
Copyright Red Bull
For Ferrari startede løbet skidt, da George Russell, lidt overmodigt, ramlede ind i Sainz, der ellers startede fra Pole, men som ikke formåede at holde Verstappen tilbage.
Sainz troede bare at han var punkteret, men da han kom tilbage til garagen, kunne man konstatere at der var revet hul på en køleslange, hvilket sendte ham ud af løbet.
Uheldet i front, fik stor betydning for Kevin Magnussen, der blev holdt tilbage af en overdrevent forsigtig Leclerc, men til trods for det, endte løbet med at komme til Kevin, der som eneste mand, formåede at komme i mål, efter blot et enkelt stop.
Sebastian Vettel i Aston Martin, havde endnu en god dag på kontoret, der betød at han endte som dagens kører og en placering bedre end Kevin, efter han lykkedes med at komme forbi danskeren i næstsidste sving.
De to Safty Car perioder blev udløst af henholdsvis Valteri Bottas i Alfa Romeo, der tabte bilen ind i et sving og efterfølgende sad fanget i sandet. Så helt uden drama.
Den anden var langt mere dramatisk, da Alonso, lige efter genstarten, ramte en lige lovlig forsvarende Lance Stroll og var oppe at flyve. At Alonso formåede at få den Alpine hjem til mål, var noget af en bedrift.