På et enkelt område mindede de afsluttende omgange af Japans Grand Prix lidt om afslutningsgyseren sidste år i Abu Dhabi, hvor årets verdensmester først blev fundet efter forvirring og ballade.
Forvirringen bestod ikke i hvem løbets vinder var, for Max Verstappen var i denne weekend, og i særdeleshed i søndagens løb, (igen) i særklasse. På grund af heftig regn og røde flag blev løbet kun afviklet over 40 minutter, men det forhindrede ikke Red Bull-køreren passere det ternede flag hele 27 sekunder før sin teamkammerat, Sergio Perez, som blev fulgt af Charles Leclerc, 1,5 sekund senere, i Ferrari.
Hvad enten man er tilhænger af det ene eller andet team eller kører, må der løftes på hatten i respekt over den modne og overbevisende måde, som Verstappen vinder sine løb på. Og nu også sit mesterskab 2022. Nummer to af slagsen.
Det sidste var ikke uden usikkerhed, for både under og efter løbet herskede der en del usikkerhed om, hvorvidt hollænderen allerede nu var verdensmester eller ej. Årsagen til forvirringen var, at hverken kommentatorer, Parc Fermé-intervieweren Johnny Herbert, kørerne eller (tilsyneladende også) FIA vidste, om Verstappen var mester eller ej.
“Du fik ikke verdensmesterskabet, men kørte et flot løb her på Suzuka…”, sagde Herbert efter løbet til vinderen. Det sidste var korrekt, men det første var ikke, for da regelbogen blev nærlæst, viste det sig, at den 25-årige hollænder alligevel kunne kåres som verdensmester.
Årsagen til forvirringen
er beskrevet i denne artikel.
Som i sidste år i Abu Dhabi viste Sergio Perez sig som en ægte ‘wingman’, da han i den sidste chikane pressede den forankørende Charles Leclerc til at skyde genvej over afkørselsområdet. Da han dermed havde ‘vundet en fordel’ modtog monegaskeren en 5-sekunders tidsstraf efter løbet og gav dermed andepladsen til mexicaneren.
Japans Grand Prix 2022. Sejr i løbet til Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool
Esteban Ocon leverer tit varen på en lidt anonym måde, men det var bestemt ikke tilfældet denne søndag, hvor han igennem hele løbet holdt en syvdobbelt verdenmester i en Mercedes bag sig. Det var umuligt for Hamilton at passere Alpine-raceren, som blev flot og modent kørt af Ocon.
Løbets ‘Driver of the Day’ sad i en Aston Martin og hed Sebastian Vettel. Trods en tidlig snurretur efter et sammenstød med Fernando Alonso og en tur ned bagerst i feltet, fik et hurtigt skift fra ‘full wets’ til intermediate-dæk eksverdensmesteren op til Fernando Alonso, som han lige netop kæmpede sig foran på de sidste meter af løbet med kun 2/100 dele af et sekund til P6. I den grad godkendt.
Og hov! Lad os ikke glemme, at traditionelt sidste mand på gridden, Nicolas Latifi i Williams, kom ind på P9 foran Lando Norris i McLaren. De første to point på 2022-kontoen til den sympatiske canadier, som kørte et sjældent set godt løb uden snurreture.
Efter et utilfredsstillende kvalifikationsresultat på P18 lykkedes det Kevin Magnussen at kæmpe sig op på en samlet P14, og der var sandsynligvis ikke meget mere at gøre for Haas-køreren. Bedre blev det ikke af, at man igen var vidne til et af Haas-mekanikernes utroligt langsomme pitstop, hvilket bestemt ikke gjorde det lettere for danskeren. I det hel taget undrer man sig over, at teamchefen ikke satser mere for rette denne åbenlyse svaghed.
Kevin Magnussen i Haas-raceren
Copyright Haas F1 - LAT Photo
I den anden Haas satsede man på en Safety Car, og da alle andre havde været i pit lå Mick Schumacher helt oppe på P2, men måtte i sidste ende kapitulere og køre i pit til dækskifte. Igen et forkert strategivalg hos Haas, og tyskeren sluttede på sidstepladsen i løbet.
På animationen herunder kan du følge udviklingen under de 40 minutters løb:
Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på en kombination af kvalifikation og grandprix. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.
Giv gerne din egen mening til kende herunder eller på vores Facebook-side.
Nr. |
Kører |
Point |
Std.afvigelse |
1. |
Max Verstappen |
10,0 |
0,08 |
2. |
Charles Leclerc |
9,4 |
0,50 |
3. |
Esteban Ocon |
9,4 |
0,37 |
4. |
Sebastian Vettel |
9,3 |
0,43 |
5. |
Fernando Alonso |
9,3 |
0,47 |
6. |
Sergio Perez |
9,2 |
0,57 |
7. |
Lewis Hamilton |
8,8 |
0,62 |
8. |
George Russell |
8,6 |
0,58 |
9. |
Nicolas Latifi |
8,1 |
0,24 |
10. |
Lance Stroll |
8,0 |
0,30 |
11. |
Lando Norris |
7,4 |
0,41 |
12. |
Daniel Ricciardo |
7,3 |
0,31 |
13. |
Yuki Tsunoda |
7,2 |
0,29 |
14. |
Valtteri Bottas |
7,1 |
0,30 |
15. |
Kevin Magnussen |
7,1 |
0,58 |
16. |
Mick Schumacher |
7,0 |
0,70 |
17. |
Guanyu Zhou |
6,8 |
0,67 |
18. |
Carlos Sainz (DNF) |
6,7 |
1,12 |
19. |
Alex Albon (DNF) |
6,6 |
0,45 |
20. |
Pierre Gasly |
6,5 |
0,61 |