Italiens GP: Løbsresumé - Verstappen vinder

Løbet i Italien blev vundet af Max Verstappen. Desværre sluttede løbet bag safety car men strategierne gav spænding til det sidste.

Italiens Grand Prix 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 11/9 2022 klokken 16:09

Asfalt-temperaturen var over 43 grader da starten gik. Det er en varm dag i Monza byen, et lille stykke nord for Milano. Banen er fuld af tifosier og spændte Formel 1 fans.

Starten

Ved starten går det helt galt for Lando Norris som mister flere pladser. Anderledes godt går det for Kevin Magnussen som vinder et par pladser; delvist på at skære chikanen i prima variante en smule.

På bare femte omgang, kører Verstappen forbi Russell og sætter sejl mod Charles Leclerc der kun har knap 2 sekunders forspring overfor den hurtige hollænder.

På omgang 8 kommer der et overraskende stop fra Perez. Han går ind og skifter til hard-dækket. Lige efter han kommer ud, kan man se at det ryger kraftigt fra bremserne på højre forhjul. Det ligner et tidligt exit for mexicanerreen. Teamet hjælper ham med at justere på bremsebalancen for at bruger bremserne på forhjulene mindre.

På omgang 10 er Sainz rykket helt op på syvendepladsen. Leclerc fører stadig løbet uden at Verstappen har indhentet ham. Både Leclerc og Verstappen er startet løbet på soft-dæk.

Virtual safety car

På omgang 11 klager Vettel over at han ikke har noget power i motoren og på slow motion kan man se røg fra bagenden af raceren. Han stopper langs banen omkring sving 7 og udløser en virtual safety car.

Leclerc åbner ballet og vælger at gå i pit og tager medium dæk på. Men der er ikke andre hold som synes at det er tid til at stoppe. Verstappen og Russell bliver ude.

Kort efter er safety car slut og det bliver meddelt at Magnussen bliver undersøgt for at vinde for meget på første omgang da han missede indkørslen til første chikane. Magnussen er i mellemtiden faldet lidt tilbage og ligger P16.

Motor-problemer til Leclerc?

På omgang 17 spørger Leclerc til om hans motor er ok. Han får en melding retur fra pitten om at han ikke må short-shifte i gearene.

Desuden kommer der en 5s straf til Magnussen for at skære chikanen på første omgang.

Pitstops

På omgang 19 begynder den rigtige pitstop-runde for de kørere som er startet på soft-dæk. Zhou, Gasly og Stroll tager et stop. Omgangen efter kommer Ricciardo, Ocon, Tsunoda og De Vries ind.

Kevin Magnussen ligger p.t nummer 11 men mangler at stoppe - og mangler desværre at tage en 5s straf.

På omgang 24 går Russell i pit og får hard-dæk på. Leclerc har aftalt med garagen at de vælger "Plan C", hvilket godt kunne betyde en 2-stop strategi.

Verstappen og Magnussen i pit

Kevin Magnussen tager sit pitstop nu på omgang 28 - han tager også sin 5s straf fra tidligere. Magnussen får hard-dækket på. Verstappen går også i pit og bruger kun 2,4s på at stå stille. Han kører ud på et sæt medium-dæk.

Dermed fører Leclerc foran Verstappen, med lidt over 10s. Leclercs dæk er 13 omgange ældre end Verstappens. Holder begge kørere til mål?

Omgang 29

Kevin Magnussen er nu overhalet med en omgang, som den første. Foran ser vi Verstappen hente 1s ind på Leclerc pr omgang og er nu knap 7s foran. Kun en safety car kan redde Leclercs sejr nu.

Sainz kommer nu i pit fra P4 og får soft dæk på, med 22 omgange til mål.

På omgang 32 udgår Fernando Alonso. Han kører roligt i pit og udgår med et teknisk problem.

Leclerc to-stop

På omgang 34 bekræfter Ferrari at Leclercs "Plan C" er en to-stop strategi. De trækker Leclerc i pit til soft-dækket. Nu er det direkte ræs mod Verstappen med 19 omgange til mål.

Hamilton kommer også i pit til sit første stop og får soft-dæk på.

Norris med dyrt stop

Norris pitter nu på omgang 36 men laver et langtsomt stop på 5,1s - dermed havner han bag ved Gasly som ellers var målet for McLaren. Det stop kostede dyrt for McLaren.

Længere fremme har Leclerc fået lidt mere fart i raceren og er nu under 20s efter Verstappen i front. Han sætter hurtigste omgang men der skal mere til, nu hvor skiltene siger "15 omgange til mål"

Stroll ude

Garagen kalder nu den anden Aston Martin i pit, som nu er udgået med begge racere. Tilsyneladende et problem med bremserne, kun 12 omgange før mål.

Dette rykker Kevin op på en 17. plads mens Mick Schumacher sætter en overhaling ind på Latifi og napper 14. pladsen fra ham. I den anden Williams ligger De Vries på 10. pladsen, hvilket må siges at være godkendt af den unge hollænder.

Perez i pit for anden gang

På omgang 43 - kun 10 omgange til mål - går Perez i pit igen. Han napper et sæt soft-dæk og sætter kurs mod Sainz på 4. pladsen. Han kommer ud på 7. pladsen og skal dermed overhale Norris og Hamilton før han kan kæmpe på Sainz.

Ricciardo ude

Daniel Ricciardo må stoppe sin racer ude i Lesmo-kurven med et motor-problem. Safety car bliver sendt ud mens McLaren raceren bliver fjernet.

Russel er blandt de første som kommer ud. Samme for Magnussen som også vil få lov til at indhente den omgang som han er bagud.

Hollands Grand Prix 2021. Safety Car til løbetHollands Grand Prix 2021. Safety Car til løbet
Copyright Aston Martin


På omgang 49 kommer både Verstappen og Leclerc ind. En hel del kørere vælger også at tage det gratis stop som safety car giver. Alle tager naturligvis soft-dæk på.

Rækkefølgen er nu Verstappen, Leclerc, Russell, Sainz og Hamilton. Det ligner et godt bud på top 5 i dag - alle kørerne er ret lige i den øverste del af feltet og vil næppe kunne sætte overhalinger ind.

Det ser kun ud til at vi får ræs på den allersidste omgang...

Slutning bag safety car

Så får vi meldingen - løbet bliver ikke genstartet så løbet slutter bag safety car med Verstappen som vinder. Det er Verstappens første sejr i Italien. Faktisk har han ikke engang været på podiet på Monza.

Flot debut til de Vries i Williams. 2 VM point. Bemærk at teamkammeraten, Nicholas Latifi, endnu ikke har scoret et point i år.

Leclerc får en andenplads foran alle tifosierne.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 7. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
M
S
1T20:27.511 2 25
2. 1. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
M
S
S
1T20:29.957 3 18
3. 2. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
H
S
1T20:30.916 2 15
4. 18. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
M
S
S
1T20:32.572 2 12
5. 19. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
M
S
1T20:32.891 1 10
6. 13. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
M
H
S
1T20:33.602 2 9
7. 3. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
M
S
S
1T20:33.718 2 6
8. 5. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
M
H
1T20:33.907 1 4
9. 8. Nyck de Vries Williams Racing
S
M
1T20:34.633 1 2
11. 14. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
S
H
1T20:35.834 1 0
12. 17. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
M
S
1T20:36.060 1 0
14. 20. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
M
H
S
52 omg. 2 0
15. 10. Nicholas Latifi Williams Racing
M
H
S
52 omg. 2 0
16. 16. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
M
H
S
52 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
17. 4. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
M
H
45 omg. 1 0
18. 12. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
M
H
39 omg. 1 0
19. 6. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
M
31 omg. 0 0
20. 11. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
M
10 omg. 0 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Tophastigheder på Monza De Vries ydmygede Latifi »