Ferrari kunne tage hjem efter fredagens træninger, med langt mere selvtillid end forventet, efter de lykkedes med at være hurtigst i begge de frie træninger.
Til den 3. træning, skulle de så ud og bevise, at de var hurtigst, hvilket Red Bull dog ikke ville lade dem gøre så nemt.
Kort inden starten på 3. træning, blev det offentliggjort, at Alex Albon fra Williams holdet, måtte melde fra til resten af weekenden, som følge at en forestående blindtarmsoperation.
Altid optimistiske Alobo skrev kort efter på Twitter, at han i det mindste ville få et fedt ar.
Ny mand i Williams blev Nyck De Vries, der testede for Aston Martin fredag og nu vil få sin Formel 1 Grand Prix debut, for Williams.
Da BMF1, kort inden starten på denne 3. frie træning, var på besøg i Williams garagen, kunne vi se at De Vries fik et anderledes setup, end det Latifi i den anden side af garagen fik. Et setup med mere downforce, så bilen er lidt lettere at kører, men også langsommere.
Man var dog ikke helt klar med bilen, da 3. træning blev skudt i gang, hvilket alt andet lige, gør den unge hollænders Grand Prix debut, endnu svære.
20 minutter inde i træningen, kom han i bilen og gjort klar til at komme ud.
Nogenlunde samtidig kaldte Ferrari, Carlos Sainz Jr. ind, efter de havde fået data der ikke var gode, fra den helt nye Ferrari motor.
Halvvejs inde i træningen, havde Max Verstappen fat i hurtigste tid, mens Charles Leclerc lå lige efter, med en tid der var blot 0,072 sekund langsommere.
De Vries skulle lærer bilen at kende og fik derfor en del tid i bilen. Det brugte han ikke kun på banen, da han var i gruset og over græsset, dog uden at ramme i hegnet.
Hos HAAS var det ikke godt. Mick Schumachers bil holdt fortsat i garagen, som følge af motorskiftet, mens Magnussen viste bilens udfordringer frem, ved at være langsomste mand.
Med blot 17 minutter tilbage af 3. træning, kunne vi se, at Mick Schumacher var ved at gøre sig klar til at sætte sig i bilen, så de i det mindste fik mulighed for at få kørt bilen lidt ind, inden kvalifikationen.
Efter en lang pause i pitten, med et eller andet problem, kom Sainz ud og satte en ny, næst hurtigste tid, med lidt under 15 minutter tilbage.
Kort efter kørte Max Verstappen, noget der lignede en perfekt omgang, en tid der var mere end 6 tiendedele hurtigere ens Sainz. Leclerc kom lige efter, med en tid der også var hurtigere end Sainz, men langt fra Verstappen.
Med 9 minutter til det ternede flag, lykkedes det for HAAS at få Mick Schumacher ud, mens Magnussen fortsat blev i garagen, med nye problemer.
Italiens Grand Prix 2022. Hyldest til Dronning Elisabeth II på Haas-frontvingen
Copyright BMF1
Med blot 5 minutter tilbage, lykkes det også for HAAS at få Magnussen ud, hvilket han straks kvitterer med, ved at rykke op forbi de to Aston Martin kørere, som ser ud til at have den ringeste bil i denne weekend.
Sebastian Vettel ville det dog anderledes, da han i de døende minutter, rykkede væk fra bunden og op på P17, hvilket han dog næppe er tilfreds med.