BMF1.dk’s Power Rating: Hollands GP

Her er redaktionens bedømmelser fra et feststemt og orangefarvet grandprix i Holland, hvor Max Verstappen tog sejren.

Hollands GP fredag . Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 5/9 2022 klokken 19:09

Her er et kort view ned over de væsentligste begivenheder i Hollands Grand Prix, hvor hjemmebanehelten Max Verstappen et stykke tid så ud til at slutte som toer i sit hjemlands grandprix, men en sen Safety Car ændrede pludselig billedet.

Således så Lewis Hamilton længe ud til at trække det længste strå, men lidt i stil med sidste års dramatiske sæsonafslutning i Abu Dhabi, hvor Mercedes dengang besluttede at lade deres kører blive ude på gamle mediumdæk, mens de fleste, inkl. Verstappen, kørte til service og fik nye softdæk.



Eksverdensmesteren var fuldstændig uforstående over for kaldet, og da Verstappen blæste forbi sølvpilen, endda uden DRS, kom der adskillige radiokald fra Hamilton krydret med en serie F***-ord.

“I can’t believe you guys f***** me, man,” lød det frustreret nede fra Mercedes-cockpittets dyb.

Bedre blev det ikke, da teamkammeraten George Russell også cruisede forbi. Og kort efter Charles Leclerc, som dermed tog den sidste podieplacerings P3 foran næsen af den syvdobbelte verdensmester.

Det er unødvendigt at nævne, at Zandvoort eksploderede i orange, da Verstappen efter 72 omgange kørte forbi det ternede flag til akkompagnement af et fyrværkeri, som fulgte Red Bull-raceren over mållinjen og hele vejen langs pitmuren.



Der bliver utvivlsomt også fyrværkeri i mødelokalet, når Mercedes senere holder debriefing efter løbet. Men det er en helt anden historie.

Hollands Grand Prix var også en opvisning i totalt forkludrede pitstop, og her tog Ferrari (igen) førstepladsen med et stop, hvor ingeniørerne alt for sent havde fået besked om, at Carlos Sainz var på vej i pit. Så spanieren, der på det tidspunkt lå på P3, dumpede helt ned omkring P10 og sluttede løbet på P8. Igen var det en dag med sort uheld for Sainz, som desværre endnu engang blev solgt af Ferrari-folkene.



Man spørger sig selv, hvor mange brølere de rødklædte folk hos Ferrari skal udstille for alverden, før det koster afskedigelser i toppen.

Og hvad der skete med Daniel Ricciardo? Australieren kørte et af sine ringeste løb nogensinde og måtte se sig selv slutte på P17, hele 10 pladser under Lando Norris i den anden McLaren.

Hos Haas er pitstoppene generelt blandt de langsomste på gridden, og på Zandvoort fik Mick Schumacher ødelagt en på det tidspunkt fin placering i top-10 med et 8 sekunders pitstop (8 sekunder!!!). Der var problemer med bagvingen, og det var trist for tyskeren, som på sit andet pitstop også oplevede en lang behandlingstid, denne gang på hele 6 sekunder.

Endnu engang var det ikke Kevin Magnussens weekend i den anden Haas. En fejl på den flyvende omgang under kvalifikationen sendte danskeren ned på P18 og bedre gik det ikke under løbet.



Efter en ellers fin start med de sædvanlige 3-4 pladsers avancement sendte en fejl på den hektiske 3. omgang Haas-køreren sidelæns i gruset og op af barrieren, som han heldigvis kun nåede at skrubbe lidt med sine bagdæk. Men uheldet sendte ham ned blandt de tre-fire sidste i feltet, hvor han opholdt sig resten af løbet, som han sluttede på P15.

Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på en kombination af kvalifikation og grandprix. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Giv gerne din egen mening til kende herunder eller på vores Facebook-side.

Nr. Kører Point Std.afvigelse
1. Max Verstappen 9,8 0,27
2. Lewis Hamilton 9,7 0,27
3. George Russell 9,6 0,25
4. Charles Leclerc 9,3 0,23
5. Lando Norris 8,6 0,53
6. Mick Schumacher 8,3 0,50
7. Lance Stroll 8,1 0,26
8. Alex Albon 8,1 0,16
9. Fernando Alonso 8,1 0,54
10. Esteban Ocon 7,7 0,43
11. Carlos Sainz 7,6 0,57
12. Pierre Gasly 7,4 0,32
13. Guanyu Zhou 7,3 0,48
14. Valtteri Bottas (DNF) 7,2 0,47
15. Yuki Tsunoda (DNF) 6,9 0,56
16. Sergio Perez 6,9 0,50
17. Sebastian Vettel 6,0 0,52
18. Kevin Magnussen 5,5 0,62
19. Daniel Ricciardo 4,6 0,57
20. Nicolas Latifi 3,9 0,67


OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Chok: Red Bull og Porsche bliver ikke enige! Williams: Mick ind, Latifi ud? »