Aner man allerede nu konturerne af slutfasen til årets individuelle Formel 1-mesterskab, hvor Max Verstappen i Red Bull virker direkte uovervindelige og dermed kan genvinde trofæet som sidste år?
Måske, men meget kan ske endnu, hvilket gårsdagens grandprix på Spa-Francorchamps i Belgien viste, og vi tager her et hurtigt ‘view’ ned over de vigtigste faser i løbet.
Det er en kendgerning, at de færreste (måske lige bortset fra de hollandske fans) synes, at det er specielt spændende, når én bestemt kører dominerer i sæsonen, men alligevel må man bare erkende, at Max Verstappen er i en liga for sig selv. Og dermed må man også bukke hovedet i respekt.
Verstappens sejr var aldrig i fare. Dette endda på trods af at Red Bull-køreren, som også vandt kvalifikationen, havde modtaget en gridstraf (motorskifte) og derfor startede helt nede på P14. Selv konkurrenterne fra Mercedes og Ferrari erkendte inden starten, at Red Bull næppe ville være til at nå. Heller ikke for Sergio Perez, der sluttede på P2 hele 17 sekunder efter vinderen.
Efter lørdagens kvalifikation udtalte Mercedes’ teamchef Toto Wolff, at det var den værste dag i hans tid sammen med Lewis Hamilton, som måtte se sig distanceret af begge Alpine-racerne på P7 og P8 og dermed slutte lørdagen 1,8 sekund efter Verstappen, hvilket er et lysår i F1-sammenhæng. Den hoppende W13-model afslører et team, som er langt fra tidligere tiders totaldominans.
Humøret i Mercedes-garagen blev ikke bedre, da Hamilton fjumrede voldsomt på første omgang, hvor han (endnu engang) formåede at ramme en modstander. Denne gang gik det ud over Fernando Alonso, som på radioen kaldte eksverdensmesteren for "en idiot", som "kun er vant til at køre alene fra første startposition".
Sammenstødet sendte Mercedesen på en flyvetur og dermed ud af løbet. George Russell måtte derfor overtage stafetten og forsvarede sølvpilene ved at slutte på en godkendt P4.
Så er vi nået til Ferrari, som endnu engang foretog nogle totalt uforståelige strategikald, hvilket følgende radiodialog viser. Det foregik under Safety Car, hvor Charles Leclerc med usikker stemme ville sikre sig, at alle i teamet var på samme side, og at mekanikerne ikke pludselig ville kaste et tilfældigt sæt dæk efter ham og forvente, at han derefter ville gøre underværker med dem.
"Vi er enige om et stop fra nu af, ikke?" spurgte Leclerc over teamradioen efter at have foretaget et uplanlagt stop for at få fjernet en afrivning fra en konkurrents hjelmvisir, der havde sat sig fast i en forreste køletragt til bremserne.
Video viser, at det sandsynligvis var den forankørende Verstappens visir.
"Vi vender tilbage til dig om det," svarede hans race engineer, før denne endelig bekræftede Ferraris handlingsplan. Det lød ikke smart.
Efterhånden som løbet udviklede sig, og radiobeskederne vekslede frem og tilbage mellem bil og pitvæg, stod det klart, at den tætte dialog var aftalt for at forbedre kommunikationen mellem Leclerc og hans strategiske team og dermed undgå væsentlige beslutninger uden først at konsultere køreren. Men kommunikationen var også et eksempel på manglende tillid imellem kører og pitvæg efter adskillige brølere i sæsonen.
Mange ikke-spanske F1-fans har længe ønsket at se Fernando Alonso erstattet af yngre kræfter, men eksverdensmesterens P5 foran sin yngre teamkammerat, Esteban Ocon, satte en tyk streg under, at den 41-årige spanier stadig er hurtig nok til at blive i Formel 1.
En anden bemærkelsesværdig indsats så man fra Alex Albon, som igen formåede at hente point på P10 i den Mercedes-motoriserede Williams, som var hurtigere på langsiderne end motorleverandørens egne biler. Og samtlige andre i midterfeltet.
Ligeledes satte Albon endnu engang teamkammeraten Nicolas Latifi totalt til vægs. Uagtet at canadieren er en yderst sympatisk kører, så burde teamet overlade sædet til nye kræfter. Han er ganske enkelt løbet tør for talent, men desværre ikke penge, så vi ser ham nok også hos Williams i 2023.
Endelig slutter vi af med Haas, hvor man bare måtte erkende, at bilen ikke havde farten på den hurtige bane, som på ingen måde passede til VF22. Kevin Magnussen satte ikke en fod forkert, men materiellet var bare ikke bedre. Danskeren sluttede på P16, en omgang efter løbsvinderen. Mick Schumacher sluttede på P17.
Pointene i vores Power Rating er baseret på en kombination af kvalifikation og grandprix. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.
Nr. |
Kører |
Point |
Std.afvigelse |
1. |
Max Verstappen |
9,9 |
0,10 |
2. |
Alex Albon |
9,2 |
0,63 |
3. |
Carlos Sainz |
9,1 |
0,62 |
4. |
Esteban Ocon |
9,1 |
0,56 |
5. |
George Russell |
9,0 |
0,44 |
6. |
Fernando Alonso |
8,9 |
0,37 |
7. |
Sergio Perez |
8,9 |
0,47 |
8. |
Charles Leclerc |
8,2 |
0,53 |
9. |
Sebastian Vettel |
8,2 |
0,49 |
10. |
Pierre Gasly |
7,9 |
0,71 |
11. |
Lance Stroll |
7,2 |
0,50 |
12. |
Lando Norris |
7,2 |
0,35 |
13. |
Daniel Ricciardo |
6,9 |
0,72 |
14. |
Guanyu Zhou |
6,9 |
0,70 |
15. |
Yuki Tsunoda |
6,5 |
0,66 |
16. |
Valtteri Bottas |
6,5 |
0,60 |
17. |
Lewis Hamilton |
6,4 |
1,10 |
18. |
Kevin Magnussen |
5,9 |
0,23 |
19. |
Mick Schumacher |
5,5 |
0,79 |
20. |
Nicolas Latifi |
4,1 |
0,73 |