Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/7 2022 klokken 18:07
Da starten gik, rykkede Leclerc i Ferrari og Verstappen i Red Bull fra alle de andre, mens Kevin Magnussen fik en gudestart fra bagerste position, da han tog 6 placeringer på første omgang.
I starten kunne Verstappen presse Leclerc, men da det hele begyndte at sætte sig lidt i den franske varme, begyndte Leclerc at trække fra.
Red Bull pittede markant tidligere end Ferrari havde tænkt sig, men da Verstappen nærmede sig muligheden for et undercut, spandt Leclerc af banen og ind i barrieren, i noget der først lignede en ren kører-fejl.
Senere kom det frem, at det igen var speederen der der svigtede monegaskeren, der over radioen råbte højt og viste sin tydelige frustration.
Uheldet udløste en saftycar, hvilket betød at alle, med undtagelse af Verstappen, pittede, hvilket sendte Red Bull tilbage i front, med Hamilton jagtende fra P2 og Perez på P3.
George Russell i den anden Mercedes, viste pludselig gode takter, hvilket fik ham helt op i gearkassen på Perez.
En enkelt gang, var der kontakt mellem de to, hvilket fik Russell til at miste besindelsen og klage over at Perez var af banen. Der var dog ikke straf til hverken den ene eller anden for det.
Carlos Sainz Jr. der som Kevin, startede bagerst i feltet, var tydeligt den hurtigste mand på banen og så ud til at, med lidt held, kunne komme på podiet.
Så godt skulle det dog ikke gå for Sainz, men en 5. plads og hurtigste omgang, var ikke dårligt for spanieren.
Kinesiske "Joe" i Alfa Romeo, udløste med få omgange tilbage, en virtuel safty car, hvilket endte med at Sergio Perez lige tog sig en blunder, da der blev genåbnet for løbet, hvilket betød at Russell blæste forbi og endte med at stjæle 3. pladsen fra Perez.
Et ellers ganske ok løb fra Perez, blev til et super skidt resultat på grund af en mærkelig uopmærksomhed ved genstart.
Hos HAAS blev det ikke til den historiske 3. dobbelt point slutning, da man endte med at trække Magnussen ud af løbet og Schumacher sluttede nede på P15.
Esteban Ocon i Alpine, sikrede sig en 8. plads og var der den eneste franskmand, der fik point med hjem, da Pierre Gasly kun formåede at komme ind på P12.
Alonso i den anden Alpine, havde en god dag på kontoret og sluttede som nummer 6, lige efter Sainz.
Alt i alt, var Red Bull helt sikkert tilfredse med dagens resultat, der betød at de udbyggede forspringet i begge mesterskaber, men stadig må indse, at Ferrari lige nu har den hurtigste bil, mens Mercedes for alvor har meldt sig ind som det 3. hurtigste hold, dog fortsat langt efter Ferrari og Red Bull.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)