I hvert eneste af sæsonens Formel 1-løb har man tydeligt set, hvordan bilerne hopper ned af de hurtige langsider, den såkaldte 'porpoising', som især Mercedes har haft store problemer med.
Da den voldsomme hoppen belaster den nedre del af kørernes rygsøjle, og i øvrigt heller ikke er sikkert for kørerne ved nedbremsning, har FIA besluttet at introducere et tillæg til 2022-regulativet, det såkaldte Aerodynamic Oscillation Metric (AOM), en ny målestandard, som teamene ikke må overskride.
FIAs nye målestandard er ikke faldet i god jord hos alle teams hvoraf nogle mener, at organisationen bør blande sig uden om og lade teamene selv løse problemerne.
Især Mercedes har haft voldsom 'porpoising'.Her George Russell foran Valtteri Bottas. Emilia Romagnas GP 2022
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images
Noget tyder da også på, at man er ved at få styr på 'porpoising'. Således hoppede bilerne tydeligt mindre under Englands Grand Prix, end man har set hidtil.
Sagen blev derfor drøftet under fredag formiddags møde i F1 Commission op til Østrigs Grand Prix i denne weekend, og det blev aftalt, at tidsplanen for implementeringen af det nye tekniske direktiv (TD) ville blive rykket frem til Belgiens Grand Prix sidst i august.
Erklæringen fra FIA lyder således:
"Efter feedback og konsultation med teamene vil vi give dem mulighed for at foretage de nødvendige opdateringer af planke- og glidekonstruktionerne (gulvet, red.), hvilket vil sikre en retfærdig anvendelse af metrikken, der bruges til at måle på tværs af alle biler. Implementeringen af udkastet til det tekniske direktiv, der blev udstedt til teamene forud for Englands Grand Prix, vil træde i kraft fra og med det Belgiske Grand Prix.”