Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 21/5 2022 klokken 18:05
Da kvalifikationen startede, virkede det hele som om, at banen var blevet noget mere glat, da det var tydeligt at flere af kørerne havde svært ved at ramme flere sving optimalt.
Men som tiden skred frem, kom grebet tilbage i banen og tiderne faldt markant.
For Aston Martin, blev Q1 endestationen for dem, hvilket var en kæmpe skuffelse for dem. Sebastian Vettel meldte tilbage til pitten, at de måtte tage fusen på ham, hvilket de undskyldende måtte afvise, da han fik besked om at hans tid, som han givetvis måtte have følt var god, kun sikrede ham P16.
Stroll i den anden Aston Martin formåede kun at kvalificere sig som nummer 18.
Lige så slemt måtte det have været for hjemmebane helten Fernando Alonso i Alpine, der kom for sent ud på banen, hvor der var en del trafik, hvilket betød at han ikke nåede at sætte en sidste hurtig tid, hvilket igen betød, at han måtte tage til takke med P17.
Williams, der i Albons hænder, havde set rimeligt gode ud, endte i bunden på P19 og P20, med Latifi som agterlanterne.
Da q2 blev skudt i gang, var det tydeligt at HAAS, relativt hurtigt ville sikre sig et godt udgangspunkt.
En strategi der viste sig at holde, ad begge kørere formåede at få den eneste bil uden opdateringer, med videre til Q3.
Knap så godt gik det for Alfa Romeos kinesiske kører "Joe" Zhou Guanyu, der sluttede som den langsomste i Q2.
Ude efter Q to, var ikke overraskende de to AlphaTauri kørere og Ocon i den anden Alpine, men overraskende, var det Lando Norris i McLaren, der trak nitten, som den sidste der ikke formåede at komme med til Q3.
Q3 blev meget spændende, men sluttede ærgerligt for Verstappen, der fik tekniske problemer, da han var på vej mod pole.
Det betød at Charles Leclerc i Ferrari, kunne sikre sig endnu en pole, foran Max Verstappen i Red Bull.
Sainz i den anden Ferrari, kom ind på P3, mens George Russell markerede at Mercedes er ved at være tilbage, med P4, lige foran Sergio Perez i den anden Red Bull.
Kevin Magnussen slog igen Mick Schumacher, da han sikrede sig P8 mod Schumachers P10.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)