Audi og Porsche er på vej til Formel 1 i 2026. Men hvem skal sidde i bilerne?
Volkswagens koncernchef kom med et par interessante bemærkninger i youtube-interviewet
Dialog mit Diess, der blev ført af de tyske medier ”Wolfsburger Allgemeine” og ”Wolfsburger Nachrichten”.
Angående kørerne udtaler Diess: "Jeg går ud fra, at vi vil prøve på at få tyske kørere i vores to teams.”
Dermed lægger VW’s koncernchef op til, at VW gerne så et slags tysk F1-team – lidt som Mercedes, der i 2010 startede med Nico Rosberg og Michael Schumacher. Senere blev de tyske kørere dog skiftet ud, og nu sidder der to englændere i de tyske biler, nemlig George Russell og Lewis Hamilton…
George Russell foran Valtteri Bottas. Emilia Romagnas GP 2022
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images
Desværre har VW ikke så mange tyske kørere at tage af:
Sebastian Vettel er 34 år, og det forventes ikke, at han fortsætter til 2026.
Det samme gælder Nico Hülkenberg, der også er 34 år, men som kun er reservekører for Aston Martin.
Mick Schumacher er 23 år, og han kunne måske være den bedste kandidat for VW-koncernen – men han er tæt knyttet til Ferrari. Hvis Ferrari vælger at vrage den unge Schumacher, kunne han være en kandidat til et Porsche- eller Audi-sæde.
Emilia Romagnas GP 2022. Mick Schumacher
Copyright Haas F1
Det samme kunne gælde for hans fætter, den 20-årige David Schumacher, der er søn af Ralf Schumacher. Her manglede der dog penge til et F2-sæde i år, og derfor kører David Schumacher i øjeblikket DTM.
En anden kandidat kunne være Pascal Wehrlein, som har kørt Formel E for Porsche siden 2020, og han har tidligere være tilknyttet Mercedes og Force India og været udviklingskører for Ferrari. I 2026 ville han være 31 år.
Pascal Wehrlein nu hos Ferrari
Copyright Bil Magasinet BMF1
Desuden lægger Herbert Diess ikke skjul på, at han gerne så et nyt Formel 1-grandprix i Tyskland, som der ifølge Diess arbejdes på i øjeblikket.
Herbert Diess mener grundlæggende, at Formel 1 skal køres i klassiske „bilproducerende lande“, og "at man ikke kun behøver se løb, der bliver kørt i Asien, Bahrain eller Doha.”
På den anden side er Diess godt klar over, at Formel 1 er en forretning, og her ”bestemmer den, der har flest penge med…”.
Og mon ikke det nok også kommer til at gælde for kørerne – hvad enten de har et tysk pas eller ej...