Abu Dhabis GP: 3. frie træning

Formel 1-feltet er rykket til Abu Dhabi, for at køre på den populære Yas Marina Circuit. Her er, hvordan det gik i 3. frie træning.

Saudi-Arabiens Grand Priz 2021 . Copyright Williams F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 11/12 2021 klokken 12:12

Formel 1-feltet er taget til Abu Dhabi, hvor der venter en actionfyldt weekend til dette års sæsonafslutning.

Yas Marina Circuit lægger asfalt til denne weekends herligheder, og den populære racerbane har fået et twist til 2021-løbet. Flere sving er modificeret og slået sammen, for at øge spændingen.
Banen er reduceret næsten 300 m, så den er “nede” på 5,281 km ren underholdning med 16 sving.

Dækkene til weekenden er i den bløde ende af Pirellis sortiment, nemlig C3-5.

Vejret til denne træning er højt solskin, med 27 grader i luften og 39 grader på asfalten.

Første kørere ude på banen er Schumacher, Ocon, Bottas, Mazepin, Verstappen, Hamilton og Räikkönen. Stroll følger også med ud. Alle sammen, undtagen Verstappen, Räikkönen og Stroll dykker i pit.

Verstappen melder over radioen, at hans rat ikke har stærkt nok lys. Det kan nemlig justeres, så det er kraftigere om dagen og svagere om natten - for ikke at blænde.

Der er ikke specielt meget aktivitet her i starten, hvilket normalt ikke er tilfældet i Q3. Årsagen skal findes i selve løbet. For løbet køres, når solen er gået ned. Derfor er banen og luften koldere. Det får bilen til at opføre sig anderledes.

Vettel er nu også på banen.

13 minutter inde har kun 12 kørere været ude på banen.

Verstappen har hurtigste tid, med Bottas 4/10 sek. efter. Hamilton presser på og sætter hurtigste tid, 5/10 sek. efter Verstappen. Ingen af kørerne presser bilerne i øjeblikket. Ingen vil risikere motorer, gearkasser og frontvinger, når det hele afhænger af imorgen.

Bottas får besked på radioen, at banen er 4/10 langsommere end under 2. frie træning.

17 minutter inde, nu har alle kørerne været en tur på banen. Så der er heftig aktivitet på Yas Marina Circuit.

Alonso kører bredt i sving 16 og er ved at skride ud. Alpine-køreren når at redde raceren.
Mazepin kører også sidelæns, men Haas-køreren når at rette op og må en tur over kerben.

Hamilton forbedrer sin tid. Lilla tid i sektor 1, lilla i sektor 2 og lilla i sektor 3. Bum. Hurtigste tid med tiden 1:24.055.

Latifi melder over radioen, at instrumentbordet sidder løst. Det bliver ikke siddende, når han klikker det ind.

Leclerc forbremser sig for enden af start/mål-langsiden. Dermed kommer der masser af dækrøg fra højre fordæk. Monegaskeren kan dog fortsætte.

28 minutter inde i træningen er der 13 kørere ude på banen. Bottas er i front, med Hamilton 3/100 sek. efter, stærkt efterfulgt at Perez, Verstappen, og mest overraskende, Tsunoda.

Hamilton finder åbenbart et ekstra gear, og sætter en tid 7/10 sek. hurtigere. Mest overraskende er det, at han sætter den på ni omgange gamle dæk.

35 minutter inde er det Bottas, Gasly, Tsunoda, Alonso, Ocon og Vettel på banen.

Bottas er ude på banen på et helt nyt sæt dæk. Nu begynder den sjove del af træningen, hvor kørerne forbereder sig til kvalifikationen med helt friske dæk.

Hamilton kommer også ud på banen, men fordækkene har ikke været i korrekt temperatur, så han kører ud over kerben og får ødelagt sin omgang.

Verstappen får en ny bagvinge på bilen.

Hamilton melder over radioen, at bagdækkene er meget varme. Hamilton har også problemer i andet forsøg, han kører for bredt i sving 5.

Så er Verstappen på banen. I mellemtiden har Sainz sneget sig ind på 3. Pladsen, så det bliver interessant om Red Bull-raceren kan sætte en bedre tid.

Tsunoda sniger sig ind på tredjepladsen.

Verstappen får en grøn sektor 1, men misser bremsepunktet til sving 6. Dermed afbryder han tiden.

Hamilton er på vej ud af pitten, men kommer i vejen for Mazepin, der må en tur af banen. Udramatisk, men frustrerende for Mazepin.

Hamilton får også problemer med bremsepunktet til sving 12 og kører af banen. Uden skader på bilen kan han køre videre.

Verstappen har rød maling på bagdækket, men tiden fejler ikke noget. Kun 2/10 sek. fra Hamilton.

Norris sniger sig op på fjerdepladsen. Perez melder sig ind i kampen, men det rækker kun til en sjetteplads - efter Tsunoda. Kort tid efter sniger Gasly sig også foran Perez.

Hamilton siger i radioen, at der er et flatspot på hans dæk. Samtidig laver Verstappen en fejl og mister forenden i sving fem. Der er noget, der ikke spiller for Mercedes og Red Bull. De kæmper med bilerne.

Ikke overraskende er det Haas og Williams der ligger nede bagved.

Perez finder det ekstra gear og kommer op på fjerdepladsen, stadigvæk lysår fra teamkammeraten.

Ferrari ligger kun på 8. og 10. pladsen, hvilket er overraskende for den stejlende hingst.

Gasly har problemer i pitten, da “slikkepinden” op over bilen falder ned. Heldigvis rammer den ikke franskmanden.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:23.274 + 0.000 23
2. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:23.488 + 0.214 23
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:24.025 + 0.751 21
4. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:24.047 + 0.773 21
5. Lando Norris McLaren
P
1:24.106 + 0.832 17
6. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:24.223 + 0.949 22
7. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:24.251 + 0.977 22
8. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:24.595 + 1.321 20
9. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:24.733 + 1.459 16
10. Charles Leclerc Ferrari
P
1:24.758 + 1.484 21
11. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:24.821 + 1.547 22
12. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:24.834 + 1.560 18
15. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:25.094 + 1.820 19
16. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:25.115 + 1.841 25
17. George Russell Williams
P
1:25.220 + 1.946 22
18. Nicholas Latifi Williams
P
1:25.322 + 2.048 19
19. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:25.340 + 2.066 18
20. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
1:26.332 + 3.058 19
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« F1-kørere opfordrer til at blive vaccineret Max: Allerede verdensmester i en Mercedes! »