Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 23/10 2021 klokken 08:10
Det er sjældent at man kan bruge 1. træning til ret meget, i form af styrkeforhold, men det er lige så sjældent, at der er så stor forskel på topholdene, som vi så i dagens 1. træning, hvilket helt sikkert har vagt bekymring i Red Bull lejren.
Men den anden træning viste et helt andet billede, hvor nærmest alle hold, havde fundet rigtig megen tid, med undtagelse af Mercedes.
Sergio Perez var, for en gang skyld, hurtigste mand på banen, mens Verstappen måtte tage til takke med P8, efter han fik ødelagt det ene forsøg han havde planlagt, på de bløde dæk.
Verstappen var dog godt under et sekund efter Perez, hvilket er det man mener et sæt friske Soft dæk giver, hvilket så reelt betød, at Verstappen var den hurtigste mand på banen.
Noget overraskende var det Lando Norris, der blev noteret for næsthurtigste tid, foran Lewis Hamilton, der lige fik sneget sig ind foran Bottas, der ellers ser stærk ud igen i denne weekend.
Daniel Ricciardo, der havde en skidt 1. træning, bakkede godt op omkring Norris, ved at placere sig lige efter de to Mercedeser på P6, foran en overraskende Lance Stroll i Aston Martin, der faktisk havde hurtigste tid af alle, midtvejs i sessionen.
Hos Ferrari kunne de se, at begge deres biler var faldet lidt tilbage, men det virkede ikke til at bekymre dem så meget, da den røde italienske racer virker meget stabil og kunne se ud til at være en særdeles hurtig løbsbil i denne weekend, noget der ellers har været et problem for dem.
Alpine holdet ser skuffende svage ud i denne weekend. Alonso havde problemer med mekanikken i 1. træning og balanceproblemer med bilen i den anden, mens Ocon, der sluttede et par pladser foran Alonso på P11, bare ikke havde rigtigt fat i hverken bil eller bane.
Kikker men ned i bunden af feltet, er det værd at bemærke, at Schumacher er rykket forbi Latifi og langt fra Mazepin, der virkelig havde sine problemer med den amerikanske bane.
Mazepin var i nærkontakt med flere af kollegaerne, efter de kom hurtigt bagfra ind i sving, hvor russeren troede han var alene. Med en bedste tid, der var et sekund langsommere end Schumachers, så skal der graves dybt i morgen, inden 3. træning og ikke mindst kvalifikationen, hvis ikke han igen skal udstilles som feltets ringeste kører.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)