En begivenhedsrig halvårssæson er overstået, og herunder bringer vi den samlede vurdering af kørernes og teamenes præstationer.
Red Bull
Det østrigske team har leveret en solid indsats med stjernekøreren Max Verstappen som totalt dominerende. Findes der overhovedet en kører, som kan give hollænderen reel, intern konkurrence? Hidtil er det i hvert fald ikke lykkes, og erstatningen for Alex Albon, mexicaneren Sergio Perez, har langt fra været en succes. Af samme årsag får den tidligere Racing Point-kører en middelplacering i vores vurdering.
Steiermarks Grand Prix 2021. Max Verstappen vinder
Copyright Red Bull Contentpool
Hvis der kunne gives karakterer for usympatisk (kører)medarbejderpleje i skikkelse af Dr. Helmut Marko, ville Red Bull få en absolut topplacering. Til gengæld må man respektere det private team for, at de, som de eneste, giver mastodonten fra Mercedes AMG kamp til stregen. Mere af det, tak.
Mercedes AMG
Selv om Mercedes indtager førstepladsen i mesterskabet, har sæsonen langt fra været en dans på asfalten for de sejrsvante tyskere, som kan adressere den øjeblikkelige førerposition til Lewis Hamilton. Den syvdobbelte verdensmester viser gang på gang vejen med et uomtvisteligt talent og usædvanlig vindermentalitet, selv når det har set sortest ud.
Englands Grand Prix 2021. Lewis Hamilton vinder trods kollision med Verstappen og 10s straf
Copyright Mercedes AMG
Som hos Red Bull kniber det gevaldigt for teamkammeraten at følge med, og af samme årsag er Valtteri Bottas rangeret midtvejs i vores Power Ranking med samme antal point som Sergio Perez. Efter al sandsynlighed er finnen fortid hos sølvpilene efter denne sæson, og samtlige F1-fans ønskedrøm (måske lige bortset fra Hamilton) er at se George Russell som afløser i sædet.
McLaren
Hvem havde lige set det komme? At ungersvenden Lando Norris skulle sætte en usædvanlig svag Daniel Ricciardo fuldstændig til vægs! I næsten hvert eneste løb har den, især blandt teenagepigerne på Twitter, populære englænder vist en vindermentalitet og stabilitet, som lover godt for fremtiden og for øjeblikkets nr. 3 i mesterskabet.
Frankrigs Grand Prix 2021. McLaren-kørerne Lando Norris og Daniel Ricciardo i duel
Copyright McLaren Group
Derimod ser det ikke så godt ud for Ricciardo, der, efter eget udsagn, har mere end svært ved at finde sig til rette i sin McLaren-racer. Er det bilen? Eller køreren? Næste halvår vil give svaret, og spørgsmålet er, hvor længe teamet (eller australieren selv) kan leve med, at den erfarne kører trækker dem ned i kampen om de vigtige konstruktørpoint.
Ferrari
Det traditionsrige italienske team med den milliontalligt store fanskare er mildt sagt langt fra fordums storhed i Michael Schumacher-dagene. Konstant halser den stejlende hingst efter både sølvpile og blå tyre - selv om det retfærdigvis skal nævnes, at Maranello-teamet ser ud til at være på vej i den rigtige retning, hvilket trods alt har bragt dem op på en øjeblikkelig 3. plads.
Charles Leclerc på pole i Monaco efter crash i allersidste minut. Hér på vej rundt i swimming pool svinget uden at ramme væggen
Copyright Ferrari
Charles Leclerc er blevet markedsført som Ferraris store stjerne, men glansen er falmet lidt siden ankomsten af Carlos Sainz Jr., som giver monegaskeren kamp til stregen. Således fører spanieren marginalt i den interne kamp og begge ligger derfor meget tæt i vores Power Rating.
Alpine F1
Det tidligere Renault F1 havde en svær start på sæsonen, men især Fernando Alonso er kommet op af strandstolen med point i de seneste seks løb. For nogle måneder siden underskrev Alpine en 3-årig kontrakt med Esteban Ocon, men det skulle de åbenbart aldrig have gjort, for lige siden har franskmanden haft svært ved at følge med.
Ungarns Grand Prix 2021. Esteban Ocon på Hungaroring
Copyright Alpine F1
Men den historiske hukommelse er som bekendt meget kort, og Ocon katapulterede sig selv fra fiasko til helt med en overraskende sejr i et kaotisk, spændende grandprix i Ungarn. Sejren er dog ikke nok til løfte ham op fra en under-middel-placering i vores Power Rating, hvor han er adskillige pladser efter veteranen Alonso.
Scuderia AlphaTauri
AlphaTauri, det tidligere Toro Rosso og søsterteam til Red Bull, er øjeblikkets nr. 6 i konstruktørmesterskabet, hvilket ikke mindst skyldes teamets talentfulde franskmand, Pierre Gasly, der hentede en flot P3 hjem i Spaniens Grand Prix.
Pierre Gasly. Bahrains GP 2021.
Copyright AlphaTauri
AlphaTauris øjeblikkelige svaghed ligger i skikkelse af den til tider ukontrollable, stærkt bandende japanske F1-rookie, Yuki Tsunoda, som har mere end svært ved at følge Gasly. Således ligger denne på P8 i mesterskabet, mens Tsunoda ligger på P13. Da Red Bull oftest bruger AlphaTauri som rugekasse til moderteamet, peger meget på, at Gasly (igen) kan være et bud på en kommende teamkammerat til Verstappen. Hvor klogt det vil være, er en anden sag.
Aston Martin
Det har langt fra været en let sæson for det tidligere Racing Point, der sidste år sluttede på en mere end godkendt tredjeplads i konstruktørmesterskabet. Ihukommende scenen fra teamejer Lawrence Strolls rædselsmøde med teamledelsen i Netflix-seriens Sæson 3, skal der ikke meget fantasi til at forestille sig stemningen i teamet nu.
Steiermarks Grand Prix 2021. Aston Martin på Red Bull Ring
Copyright Aston Martin
Man skal dog ikke afskrive den Mercedes-motoriserede, grønne racer, der har en erfaren Sebastian Vettel med ombord, som hentede en andenplads i Ungarn. Efterfølgende blev han dog diskvalificeret pga. manglende brændstof i tanken. I mesterskabet ligger Vettel på P12 og Stroll på P14. Sidstnævnte viser momentvist talent, men formår sjældent at gøre sig bemærket, hverken i forhold til eksverdensmesteren eller konkurrenterne.
Williams F1
Man er næsten blevet vant til at se hæderkronede Williams kæmpe nederst i feltet, og for garvede F1-fans er det nærmest beskæmmende. Intet har fungeret siden Claire Williams overtog styringen af gesjæften, men salget til en investorkreds sidste år har skabt en vis forventning, som dog stadig mangler et resultatmæssigt afkast.
George Russell fra Williams. Portugals Grand Prix 2021
Copyright Williams F1
Den generelle opfattelse er, at Williams har et stortalent i skikkelse af George Russell og det modsatte i skikkelse af Nicolas Latifi, hvor sidstnævnte leverer pengene og førstnævnte overskrifterne, ikke mindst fordi Russell spåes som kommende teamkammerat til Hamilton hos Mercedes. Hvad de færreste dog bemærker, er, at Latifi rent faktisk fører i deres interne kamp om mesterskabet foran Russell. På redaktionen er der da også uenighed om pointgivningen til canadieren.
Alfa Romeo Racing
Da Alfa Romeo Racing i 2019 overtog Sauber F1, indtog det samtidig den officielle ‘Red Bull Wannabe’-rolle som Ferraris søsterteam, men hidtil er det kun blevet til to samlede ottendepladser i konstruktørmesterskabet, hvor teamet i år ligger på en foreløbig niendeplads. I betragtning af den store backup fra Maranello er det ikke godt nok.
Kimi Räikkönen. Bahrains GP 2021.
Copyright Alfa Romeo
I mesterskabet indtager veteranen Kimi Räikkönen en usynlig P17 med sølle 2 point, som han hentede i henholdvis Aserbajdsjan og Ungarn. På den baggrund kan det undre, at finnen stadig gider fortsætte og at der ikke gives plads til yngre kørere. Ferrari-junioren Antonio Giovinazzi, på P18, har dog mere end svært ved at matche veteranen og eksverdensmesteren fra Finland. Hidtil er det blevet enkelt point for italieneren på hjemmebanen Monza. Det var så også godt valgt.
Haas F1
Det amerikanske (eller russiske) team har nærmest udviklet sig til en joke og fører en lidet misundelsesværdig tilværelse i feltet. Det eneste reelle spotlight de har haft, er den hypede kontrakt med Mick Schumacher og balladen omkring Nikita Mazepins uheldige opførsel før sæsonen.
Ungarns Grand Prix 2021. Nikita Mazepin på Hungaroring
Copyright Haas F1
Det er nok de færreste, der misunder Schumacher sædet i det russisk-dominerede team, men momentvis har tyskeren vist god kørsel og har en P12 i Ungarn som bedste resultat. Mazepin har mere end svært ved at matche teamkammeraten men kan cruise stille og roligt på jumbopladsen, da farmands mange gødningsrubler fra Uralkali sikrer sædet.
Herunder finder du BMF1s Power Rating, der er et gennemsnit af samtlige løb i første halvår.
Kolonnen til højre viser redaktionens enighed eller uenighed, hvor 0,0 er fuld enighed og eksempelvis 1,0 er ét points uenighed. Som det fremgår er der størst uenighed omkring Valtteri Bottas, Yuki Tsunoda og Nicolas Latifi.
Lad os høre din personlige Power Rating i kommentartråden under skemaet.
Nr. |
Kører |
Point |
Afvigelse |
1. |
Max Verstappen |
9,4 |
0,7 |
2. |
Lando Norris |
8,7 |
0,9 |
3. |
Lewis Hamilton |
8,6 |
1,3 |
4. |
Pierre Gasly |
8,2 |
0,7 |
5. |
Charles Leclerc |
8,0 |
1,1 |
6. |
Carlos Sainz Jr. |
8,0 |
0,9 |
7. |
George Russell |
8,0 |
0,9 |
8. |
Sebastian Vettel |
7,8 |
1,4 |
9. |
Fernando Alonso |
7,6 |
1,6 |
10. |
Sergio Perez |
7,2 |
1,4 |
11. |
Valtteri Bottas |
7,2 |
2,0 |
12. |
Daniel Ricciardo |
7,0 |
1,3 |
13 |
Esteban Ocon |
6,9 |
1,8 |
14. |
Lance Stroll |
6,9 |
1,5 |
15. |
Antonio Giovinazzi |
6,8 |
0,9 |
16. |
Kimi Räikkönen |
6,5 |
1,7 |
17. |
Mick Schumacher |
6,1 |
1,2 |
18. |
Yuki Tsunoda |
5,9 |
2,6 |
19. |
Nicolas Latifi |
5,2 |
1,8 |
20. |
Nikita Mazepin |
3,4 |
1,4 |
Hvad er din personlige Power Rating?