Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 31/7 2021 klokken 13:07
Formel 1-feltet er i Ungarn for at give den gas på Hungaroring. Den lille gokartagtige bane bliver ofte sammenlignet med bybanen i Monaco.
Banen er med sine 4,381 km og 14 sving ikke særlig nem at overhale på. Derfor er opsætning til kvalifikationen senere i eftermiddag også endnu vigtigere.
Vejret er 26 grader i luften og 49 grader på asfalten.
Pirelli har valgt at stille de hårde C2, medium C3 og bløde C4-dæk til rådighed i Ungarn.
Banen er langsommere
Første mand på banen er Nikita Mazepin som skulle ud og have lidt TV-tid til de hårdt pressede team. Kort efter kom teamkammeraten, Mick Schumacher, også ud.
De to Haas-kørere får skiftevis hurtigste omgangstid, hvilket under normale omstændigheder ville være en sensation, men ikke når der kun er tre biler på banen.
Tsunoda, Räikkonen og Sainz følger trop på banen. Der plejer ikke at være så meget aktivitet i starten af den tredje frie træning. De vil hellere længere ind i sessionen, for at baneforholdene minder mest om forholdene til kvalifikationen senere.
Sainz og ingeniøren har en snak over radioen, om at banen er ca. 3/10 sek. langsommere end i går.
Hamilton kommer også ud på banen, sammen med Latifi og Giovinazzi. Det betyder, at der hun har været otte kørere ude, de første 18 min.
Hamilton viser med det samme, hvor skabet skal stå. Verdensmesteren sætter hurtigste omgang, foran Sainz.
Mercedes tager føringen
20 min tog det, før kørerne fik travlt med at komme ud og køre. Først nu har 17 ud af de 20 været ude på asfalten.
Hamilton er i front efterfulgt af de to ferrari og en Sergio Perez. Og vupti så smider Verstappen hurtigste omgang ind.
Latifi melder over radioen, at det venstre sidespejl er i stykker.
Bottas kæmper for at fortsætte i Formel 1, hvilket gjorde, at han fandt et ekstra gear i raceren. Bottas er 7/10 sek foran Hamilton, og en lille spids foran Verstappen.
Den største overraskelse er, at Latifi har sneget sig op på sjettepladsen. Normalt giver ødelagte spejle ellers uheld.
Sessionen forløber stille og roligt. De fleste kørere ligger og træner løbssimulationer, på forskellige dæk. Så der t er svært at sammenligne hastigheder lige pt. Det man kan analysere foreløbigt er, at Red Bull og Mercedes er i front, og de er stærkt efterfulgt af Ferrari. Mazepin er bundprop med over 3/10 sek op til 19. pladsen, hvilket virker som en tradition for Haas-køreren.
Med 40 min inde i sessionen får racerne foretaget de sidste justeringer, og de første er allerede ude og sætte flyvende omgange. Det virker, kan man se, fordi Norris sniger sig i top tre, og kort tid efter er Sainz 6/100 sek efter Bottas.
Bottas med hurtigste tid, igen, dog 4/10 sek bedre end før.
Straffe på vej?
Gult flag, Schumacher er i barrieren. Flaget bliver byttet ud med rødt flag. Schumacher virker rystet, men han kan selv gå fra bilen.
52 min inde er der grønt flag. 17 ud af de 19 tilbageværende kommer ud på banen.
Det var meget tæt på at der skete en ulykke, da kørerne skal køre ud på banen igen. Stroll kører i pitlane, da Antonio Giovinazzi bliver sendt direkte ud i Stroll. Stroll kører ind i frontvingen, som forbliver intakt.
Gasly er også tæt på at køre ind i en Alfa Romeo, da den Schweiziske racer lå i i vejen. Det er Giovinazzi - igen. Det kan udløse straffe efter træningen.
Sessionen slutter med Hamilton i front, efterfulgt af Verstappen og Bottas. Ferrari er lige bagved, efterfulgt af Norris og Perez.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)