Efter i første omgang at være kommet med en lidt vag forklaring til offentligheden angående dækskaderne i Baku, har Pirelli nu valgt at komme med en mere konkret forklaring.
I et Zoom-møde med udvalgte journalister, hvor BMF1 også var inviteret, forklarede Mario Isola grunden til de to dækskader på hhv. Verstappens og Strolls biler:
"I Baku var de forventede driftsbetingelser anderledes end de egentlige driftsbetingelser. Det førte til skaden,“ forklarede Pirelli-manden Mario Isola.
Mario Isola fra Pirelli til pressemøde
Copyright Bil Magasinet BMF1
Rent konkret betyder det, at både Red Bull og Aston Martin kørte med et lavere dæktryk end det, som Pirelli havde beregnet under deres simulationer op til løbet.
Under målingen før løbet lå dæktrykket inden for rammerne, men under løbet kunne Red Bull og Aston Martin åbenbart undgå, at dæktrykket steg kraftigt.
"Og når der ved et lavere tryk opstår en kraftigere energi i dækket, får man en såkaldt stående bølge eller bule på dækkets sidevæg,“ forklarede Isola.
"Stående bølger overfører en kraftig energi til dækkets indvendige skulder. Og før eller siden går dækket i stykker. Og det var hvad der skete."
Mario Isola pointerede dog også, at teamene ikke havde brudt nogen regler, for det minimale tryk måles kun ved starten af løbet, ikke under løbet.
"Når det ikke står i reglerne, at der skal overholdes et bestemt tryk under løbet, så kan jeg ikke sige, at teamene har overtrådt reglementet, når de er på udkig mere fart og bedre performance. Når de overholder det minimale starttryk, overholder de også reglerne.“
Pirelli-udstyr til afmontering af dæk
Copyright Bil Magasinet BMF1
Det kommer til at ændre sig fra næste sæson, da alle teams bliver udstyret med en standardsensor, som også måler trykket under løbene. Men der kommer ikke til at ske ændringer i år ud over de planlagte yderligere kontroller fra Frankrigs grandprix.
Mario Isola er i det mindste ikke overrasket over, at teamene er på udkig på at benytte alle smuthuller i reglementet for at forbedre præstationerne:
"De er med for at vinde løb og ikke bare køre stille og roligt rundt på banen. Og vi ved, at når man kører med lavere tryk, så får man lidt bedre præstationer."
Ren faktisk fandt Pirelli forskelle i dæktrykkene på flere psi efter løbet i Baku.
Lewis Hamilton pegede allerede under Spaniens grandprix på, at i det mindste Red Bull kørte med andre dæktryk under løbene, da man fjernede varmetæpperne fra Verstappens dæk 30 sekunder før, hollænderen kørte ud på sin kvalifikationsomgang. Det var ikke tilladt eller muligt for andre teams.
Spørgsmålet om, hvordan teams kan regulere dæktrykket under løbet, er lidt vanskeligt at svare på. Der spekuleres i, at der anvendes forskellige gasblandinger, som ikke udvider sig så meget under tryk og varme.
Vi skal nok heller ikke forvente, at hverken Red Bull eller Aston Martin vil udtale sig om dette.