BMF1 forklarer: Mercedes’ magiske knap

Lewis Hamilton havde en svær weekend, og verdensmesteren mistede vigtige point, da bremserne ikke virkede normalt. Fejlen var en magisk knap på rattet.

USAs Grand Prix 2018 . Copyright Sauber

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 8/6 2021 klokken 16:06

Formel 1 er ingeniørernes legeplads. For udefrakommende ligner det fire hjul, en motor og et rat. Men tingene er mere kompliceret, hvis man kigger dybere ned i den fantastiske teknik.

I en sport hvor 1/1000 sek kan gøre forskellen, har teamene tænkt på samtlige detaljer. Hele banen igennem kræves der forskelligt af bilen, derfor har alle kørerne mulighed for løbende at justere på bilen. Det foregår via knapper på rattet.

En af disse funktioner er justering af bremsebalancen. En Formel 1-racer skal have varme bremser, hvis bremserne skal virke optimalt.

Mercedes rat fra 2018Mercedes rat fra 2018
Copyright Mercedes AMG


Alle biler bremser mest på forhjulene. Derfor har Mercedes monteret en “magisk” knap på rattet, som kan justere bremsebalancen foran fra 55-60 % og op til 90%.

Den knap bruges bl.a. på en formationsomgang, som det var tilfældet efter weekendens røde flag sidst i løbet.

Som bekendt, fortsatte Hamilton lige ud, i en sky af dækrøg. Det viste sig, at Hamilton havde ramt denne magiske knap. Dermed kunne bilen ikke bremse, som den skulle.

Planen er nu, at Mercedes vil undersøge, hvordan de kan undgå, at det sker en gang til.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 6. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
2T13:33.686 1 25
2. 11. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
P
2T13:35.071 1 18
3. 4. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
2T13:36.448 1 15
4. 1. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
2T13:37.514 1 12
5. 9. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
2T13:38.440 1 10
6. 8. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
P
2T13:40.068 1 8
7. 7. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
2T13:40.310 1 6
8. 5. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
2T13:41.395 1 4
9. 13. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
P
2T13:42.560 1 2
12. 10. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
2T13:44.950 1 0
13. 17. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
P
2T13:47.927 1 0
14. 18. Nikita Mazepin Moneygram Haas F1 Team
P
2T13:48.001 1 0
15. 2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
2T13:51.354 1 0
16. 16. Nicholas Latifi Williams Racing
P
2T14:16.065 1 0
17. 15. George Russell Williams Racing
P
48 omg. 1 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
45 omg. 1 0
19. 19. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
29 omg. 1 0
20. 12. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
3 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Honda endnu stærkere i Frankrig Verstappen langer ud efter Pirelli »