Formel 1 er ingeniørernes legeplads. Her handler det om at være innovativ og udvikle ny teknologi. Alligevel har holdene ikke frie tøjler, da bilerne skal bygges indenfor en bestemt formel/regulativ.
Dette regulativ ændrer sig til 2022, hvilket betyder, at det holdene udvikler i år, det kan ikke overføres til næste års bil.
Feltet er nok det tætteste sporten har set i nyere tid (hvis ikke altid). Derfor kan få 1/100 sek. give en eller flere pladser under kvalifikationen.
Alligevel melder flere hold nu, at fokus primært er på at udvikle 2022-bilen.
Holdene har valgt ikke at bruge alt for mange millioner nu og her, på at score nemme placeringer, da de tænker langsigtet i stedet. Det de udvikler til næste år, det kan nemlig hjælpe udviklingen flere år frem i tiden.
Haas har f.eks. udtalt, at de slet ikke fokuserer på 2021-raceren. Ferrari bruger ca. 95 % kapacitet på 2022-udviklingen, og McLaren skifter snart hele fokus derover.
Charles Leclerc foran Carlos Sainz Jr.. Portugals GP 2021
Copyright Ferrari Media
McLaren og Ferrari er i tæt duel om tredjepladsen i 2021, så derfor fortsætter McLaren udviklingen. McLaren kom med opdateringer i Portugal og Spanien, og de planlægger også flere opdateringer i den nærmeste fremtid. Dog går teamet fremover efter de mere lavthængende frugter, frem for at bruge enorme ressourcer på 2021-sæsonen.
Ferrari udtaler, ifølge motorsport.com, at kampen med McLaren ikke ændrer på fordelingen af ressourcer til dette års racer, og fokus er på næste års udvikling af raceren. Fokus er på fremtiden, og ‘den stejlende hingst’ tørster efterhånden efter endnu et verdensmesterskab.
Toto Wolff og Mercedes har det ikke for nemt i 2021. Tidligere har “problemet” været, hvem af Mercedes-kørerne der skulle have den største pokal hver weekend. Nu er kampen intensiveret med Red Bull, hvilket ifølge Toto Wolff gør det svært for dem at beslutte, hvornår hele fokus skal skifte til næste års bil.
VM-titlen giver status og Euro på bankbogen, men et fokus på 2022-udviklingen kan potentielt give flere titler til teamet fremadrettet.
Tidligere havde Toto Wolff skrevet blankochecks efter nye opgraderinger og dele. Det får det nye 145 millioner euro budgetloft sat en kæp i hjulet for at ske.
Alfa Romeo og Williams har fulgt trop med Haas, og har skiftet fokus fuldstændig til 2022. Alternativet var nemlig at bruge masser af millioner på at score enkelte point, hvilket ikke rykker det vilde for feltets bagtropper.
Sebastian Vettels skifte til Aston Martin har giver tyskeren blod på tanden igen. Vettel mener ikke, at Aston Martin skal skifte fokus til 2022 endnu. Vettel mener, at det vil være en spildt mulighed at fjerne fokus på årets racer. Faktum er (nok) bare, at raceren ikke har samme fart som i 2020, og at de andre er så langt foran, at udgifterne til udviklingen højest sandsynligt overstiger det de får tilbage igen.
Alpine mener, at de har nået bilens fulde potentiale. Derfor er de godt igang med raceren til 2022. Alpine udtaler, at raceren vil være den bedste de har bygget - positive ord taget i betragtning, at de vandt mesterskabet med Alonso i ‘05-06.