"Red Bull gives you wings" - åbenbart ulovligt fleksible vinger, hvis man spørger Hamilton og Mercedes.
Men det var ikke desto mindre det, som Hamilton antydede i lørdags under et
interview.
Hamilton udtalte, at Red Bull kører med såkaldte ”bendy wings”, der giver dem en fordel på ca. 0,3 sekund. pr. omgang.
Fordelen for at benytte fleksible vinger er, at tophastigheden på langsiden forøges, da vindmodstanden reduceres.
Fleksible vinger er forbudt, så hvorfor denne grove beskyldning fra Hamilton?
Rent faktisk blev den 7-dobbelte F1-verdensmester anvist af sit Mercedes-team til at komme med kommentaren, så det var ikke noget han selv havde fundet på…
Red Bulls teamchef afviser alle anklager fra Hamilton og Mercedes, for vingerne har bestået alle tests, så der burde ikke være noget at komme efter.
Emilia Romagnas Grand Prix 2021. Red Bulls Max Verstappen på tredjspladsen i kvalifikationen
Copyright Red Bull Contentpool
Men nu vil
FIA alligevel stramme op på reglerne – eller rettere sagt præcisere dem.
Ifølge det tyske medie
motorsport-total.com har FIA skrevet til alle F1-teams, at man har kendskab til vingedesigns, der ganske vist ”består alle de aktuelle statiske tests, men som alligevel ændrer deres form i høj grad, når bilen er i bevægelse.”
Derfor ønsker FIA at gøre brug af en klausul i det tekniske reglement, der tillader introduktion af nye tests.
Artikel 3.9.9 i det tekniske reglement lyder: "FIA forbeholder sig ret til at foretage yderligere belastnings-/deformationstests af karrosseridele, som er under mistanke om at ændre deres form, når bilen er i bevægelse.”
Under de gældende regler må vingen ikke bøje mere end én grad eller tre millimeter vertikalt, når den udsættes for bestemte belastninger. De nye tests kommer angiveligt til at inkludere en grænse på en grads rotation omkring en akse i forhold til bundpladen, når vingen udsættes for bagudrettede og horisontale kræfter på 750 newton på et bestemt sted på vingen.
Desuden vil der blive indført en yderligere test med 1.000 newton vertikal kraft og såkaldt downforce, hvor det også kun må være tilladt med en rotation på maksimalt én grad.
FIA logo
Copyright BMF1
Da denne regelændring eller „præcisering“ kan betyde, at Red Bull og eventuelt andre teams bliver nødt til at ændre konstruktionen af deres vingedesign, har FIA besluttet en overgangsperiode, hvor de nuværende designs tolereres.
De nuværende vingedesigns forbliver lovlige i de næste tre løb i Monaco, Baku og Tyrkiet (såfremt løbet finder sted), før de nye tests og dermed det nye reglement skal overholdes fra den 15. juni.