Der stod en strid blæst ind over banen Autodromo Internacional Do Algarve uden for Portimao, da Portugals Grand Prix blev afviklet på, den af mange danske velbesøgte, Algarve-kyst.
Startgridden var sat med Valtteri Bottas og med Lewis Hamilton få meter bag på samme startrække. Max Verstappen startede på P4 fulgt af teamkammeraten Sergio Perez. Herefter fulgte Carlos Sainz Jr., Esteban Ocon og Lando Norris.
Efter en problemfri første omgang kom første dramatiske højdepunkt, da Kimi Räikkönen lavede en oplagt fejl ved at ramme teamkammeraten Antonio Giovinazzis venstre bagdæk, hvorefter finnens forringe blev ødelagt og den erfarne kører ude af løbet på anden omgang. Et besøg hos en optiker vil måske være løsningen.
Efter Safety Car kørte ind beholdt Valtteri Bottas førerpositionen mens Max Verstappen elegant skød frem foran Lewis Hamilton og indtog P2. Dette holdt dog ikke længe, da verdensmesteren tilbageerobrede pladsen bag Bottas.
Portugals Grand Prix 2021. Carlos Sainz Jr. foran tomme tribuner
Copyright Ferrari
Bagved lå den anden Red Bull-kører, Sergio Perez, og løbet stabiliserede sig over de næste 19 omgange, hvor Fernando Alonso længe lå og rodede nede på P13 mens teamkammeraten Esteban Ocon lå i pointene på P8. Lige foran holdt den nyankomne Ferrari-kører Carlos Sainz Jr. sin hypede teamkammerat, Charles Leclerc, bag sig.
På 20. omgang satte Lewis Hamilton endnu en brilliant overhaling ind, denne gang på Valtteri Bottas, og den var fuldstændig identisk med, hvad han foretog på Max Verstappen ved indgangen til samme Sving 1.
Løbet var præget vidt forskellige pitstopstrategier, hvor der, på grund af den glatte nyanlagt asfalt, blev gjort flittigt brug af soft-, medium- og harddæk, hvilket udvirkede adskillige positionsskift mellem kørerne i midterfeltet. Men der var lagt op til de fire førende biler fra Mercedes og Red Bull.
Det var tydeligvis udfordrende for Max Verstappen at holde farten i forhold til Valtteri Bottas, så Red Bull var tvunget til at at lægge strategien om og skiftede derfor til harddækket på 37. omgang.
Omgangen efter gjorde Bottas det samme, men finnens kolde dæk var præcis, hvad der skulle til for at få Verstappen forbi finnen. Stærkt pitarbejde af Red Bull, som med en hollænder bag rattet kunne sætte jagten ind på den førende Hamilton.
Fernando Alonso. Portugals GP 2021
Copyright Alpine F1
Imens satte Sergio Perez hurtigste omgang på sine softdæk, som han og Nikita Mazepin var de eneste kunder til på dette tidspunkt. Den russiske Haas-kører inkasserede ved samme lejlighed 5 sekunders tidsstraf for at genere den klart hurtigere Perez unødvendigt.
Men forrest virkede den syvdobbelte verdensmester urørlig, selv om Verstappen halsede 4-5 sekunder efter. Mercedes, og Hamilton i særdeleshed, er stadig i en klasse for sig og sluttede med en sikker sejr foran Max Verstappen, Valtteri Bottas og Sergio Perez.
I kampen om ekstrapoint satte Verstappen hurtigste tid på sidste omgang, men tiden blev slettet pga. af 'track limits' (overskridelse af banearealet). I stedet for gik pointene til Bottas.
Sammenfattende kan Alpine F1 se tilbage på et løb, hvor teamet viste, at de er ved at få styr på den tidligere Renault. Således sluttede Esteban Ocon på P7 og Fernando Alonso et sekund efter.
Carlos Sainz Jr. har endnu ikke fundet melodien i sin Ferrari og sluttede uden for pointene på P11, mens teamkammeraten Charles Leclerc sluttede på P6.
Hos McLaren kæmper en anden nyansat, Daniel Ricciardo, også med at følge sin unge teamkammerat Lando Norris. Australieren holdt med nød og næppe Pierre Gasly bag sig og sluttede på P9, mens Lando Norris kørte forbi det ternede flag på P5.
Portugals Grand Prix 2021. Sebastian Vettel
Copyright Aston Martin
Løbet viste oogså, at Red Bull havde tydelige problemer på langsiderne, hvor de havde mere end svært ved at følge Mercedes. Der er stadig arbejde at gøre i Milton Keynes, hvis mesterskabet skal hales hjem.
Aston Martin sluttede begge uden for pointene med Sebastian Vettel på P13 og Lance Stroll lige efter. Teamet er lysår fra sidste års præstationer, da teamet hed Racing Point. En fornærmende dårlig præstation i det hypede team. Det kunne være interessant at være flue på væggen, når Lawrence Stroll kalder til ballademøde. Farmand er ikke sur - han er vred.
Hos Haas F1 gjorde Mick Schumacher en fin figur og sluttede på P17 foran Nicolas Latifi, som blev overhalet på løbets døende omgange. Det samme kan ikke siges om teamkammeraten Nikita Mazepin, som endnu engang gjorde sig uheldigt bemærket - dels ved at slutte 62 sekunder efter Schumacher, men i særlig grad ved at genere Sergio Perez, som resulterede i en 5 sekunders straf til russeren, der igen sluttede sidst.
Næste weekend køres Spaniens Grand Prix på Circuit de Catalunya i Barcelona.