Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 1/5 2021 klokken 14:05
Så er vi klar med højdepunkter fra tredje frie træning i Portimão, Portugal.
Med 16 grader i luften og 29 grader på asfalten, var det en spændende session der ventede kørerne inden kvalifikationen.
Selve banen er med sine 4,653 km og 19 sving, ikke en fast del af Formel 1-kalenderen, men den sørgede for god underholdning, bl.a. grundet højdeforskellene.
Dækkene til weekenden er de hårde C1, medium C2 og bløde C3-dæk. Så Pirelli har sørget for at medbringe de hårdeste dæk til weekenden. Hvilket har skabt stor utilfredshed iblandt holdene, da dækkene er for hårde til banen og temperaturerne.
Første mand på banen var Lance Stroll i Aston Martin-raceren, kort efterfulgt af Sebastian Vettel, og de to Haas-racere.
Aston Martin-racerne nappede dog kun en enkelt installationsomgang, hvorimod Haas-racerne blev ved med at teste medium-dækkene, og samtidig få lidt TV-tid.
Nikita Mazepin fik en lille overstyring, og måtte et smut af banen, men ikke noget alvorligt der kostede kulfiberdele. Schumacher fik også en kort snurretur kort tid efter, men tyskeren kunne køre videre bagefter.
Udover en kort installationsomgang fra Lewis Hamilton, så havde de to Haas-kørere banen for sig selv de første 11 min.
Haas-raceren virkede meget usikker. Kørerne kæmpede med bilen, når den bremsede og når den skulle tage svingene. Der var en smule vind, men det var tydeligt, at det er en forældet og underudviklet racer de to rookies trillede rundt i.
15 min inde i sessionen hed top tre Yuki Tsunoda, Mick Schumacher og Nikita Mazepin, hvilket normalt ville spærre øjnene op på de fleste fans. Det skyldes dog, at de var de eneste tre, der satte en tid.
24 minutter inde var Leclerc på vej med en stærk tid, der så ud til at få ham i toppen af tidstabellen. En fejl i sving 11 kostede dog topplaceringen.
Virtual safety car 25 min, der var to marshalls ude og rejse et skilt, som åbenbart var væltet.
Sebastian Vettel måtte et smut af banen, efter han overhalede en Alphatauri, da han missede sit bremsepunkt.
Der er ikke nogen tvivl om, at Mercedes og Red Bull står stærkest i den her weekend, tæt efterfulgt af Ferrari og, overraskende nok, Alpine.
Alle hold virker også til at have fundet et ekstra gear i forhold til i går.
Kimi Räikkönen er feltets mest erfarne mand, men finnen måtte ud på en lille snurretur i sin Alfa Romeo. Dog ikke noget der sendte mekanikerne på overarbejde.
Alpine ser rigtig stærke ud den her weekend, og Fernando Alonso satte en tid, der var lige så hurtig som Lewis Hamiltons. Det viste sig dog, at spanieren overtrådte tracklimits. Alligevel var det lovende takter fra det franske team. Pierre Gasly fulgte trop kort tid efter og fik slettet sin tid.
Lando Norris måtte også tage en snurretur 46 min inde i træningen.
Ikke overraskende så var det Nicholas Latifi og Nikita Mazepin, som dannede bagtrop for hele feltet, langt efter deres respektive teamkammerater. Sebastian Vettel havde også stadigvæk svært ved at følge med Lance Stroll, hvilket efterhånden er skidt for tyskeren.
Mazepin kørte sidelæns ud i gruset, men kunne trille videre bagefter.
Som sædvanlig satte F1 de potentielt bedste tider sammen, og her havde Hamilton og Verstappen identiske tider, efterfulgt af Bottas 0,25 sek efter. Perez var hele 0,71 sek efter.
Overraskende nok var Alonso 0,76 sek og Ocon 0,89 sek efter.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)