FIA: Lewis’ bakmanøvre var lovlig

Tilskuerne til Emilia Romagnas GP var vidne til en sjældent set bakmanøvre, da Lewis Hamilton forsøgte at komme fri af gruset i Sving 7. Helt inden for reglerne, siger FIA.

Lewis Hamilton. Imola 2021. . Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 20/4 2021 klokken 10:04

De F1-fans (som har alderen til det), kan sikkert huske situationen under Portugal Grand Prix i 1989, hvor Nigel Mansell, i forbindelse med et pitstop, gled forbi pitgaragen og derefter satte sin Ferrari i bakgear for at komme tilbage til et dækskifte.

Mansells manøvre udløste dengang sort flag (diskvalifikation) til englænderen, og af samme årsag rejste en del skeptiske øjenbryn sig, da Lewis Hamilton, ude at blive straffet, også benyttede sit bakgear under Emilia Romagnas Grand Prix på Imola i søndags.

Situationen opstod efter et pitstop, hvor verdensmesteren kom ud på den endnu våde bane på nye slicksdæk. Under et efterfølgende overhalingsforsøg på George Russell endte Hamilton imidlertid i barrieren i Tosa (sving 7), hvor briten sad ubehjælpsomt fast med ødelagt frontvinge.

Lewis Hamilton. Imola 2021.Lewis Hamilton. Imola 2021.
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images


Eneste mulighed for at komme ud på banen igen, var at få bilen sat i bakgear. Efter en del besvær med gearet lykkedes det endelig for verdensmesteren at finde bakgearet (kan være problematisk på en moderne F1-racer), og Mercedes’en bakkede igennem gruset og ud på banen igen.

Både på TV og på diverse sociale medier har der været rejst kritik af manøvren, som bliver anset for ulovlig i forhold til regulativet, men hvad siger regulativet?

I Formula One Sporting Regulations, Artikel 27.3 hedder det: "Skulle en bil forlade banen, kan føreren komme på banen igen, men dette kan kun gøres, når det er sikkert at gøre det og uden at opnå nogen varig fordel.”

I regulativet nævnes der således intet om brug af bakgear, hvilket også pointeres af FIAs Race Director Michael Masi.

”Når man lyttede til Lewis’ radiokommunikation mellem ham og hans team, rådede de ham hele vejen hen til, hvor kanten af banen var,” forklarede Masi.



”Den slags hændelser skal bedømmes på et sag-til-sag-grundlag, at du har brug for at gennemgå samtlige omstændigheder omkring situationen.”

“I dette særlige tilfælde overvejede jeg derfor ikke at rapportere det til (løbets) stewards,” lød begrundelsen fra Masi.

Når Mercedes således guidede Hamilton tilbage på banen, meter for meter, igennem fanggruset, foregik det uden fare for andre kørere og dermed inden for regulativet. Og som nævnt oven for, nævnes det intet om bakgear.

For tilskuerne var det tydeligt, at den syvdobbelte verdensmester kæmpede med at få bilen i bakgear. Efter løbet oplyste han årsagen.

“Den ville bare ikke gå i bakgear, så jeg holdt bare knappen nede, og det tog en evighed at få til at virke,” sagde mesteren.

”Jeg forsøgte at vende og derefter at lave hjulspin for at komme i gang igen og røg derfor igen ind i barrieren.”

”Jeg havde det bare som ‘jeg er bare nødt til at fortsætte baglæns og arbejde mig ud’,” forklarede Hamilton.

Fra en syvende position lykkedes det alligevel Mercedes-køreren at arbejde sig op på en samlet andenplads efter vinderen, Max Verstappen.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Russell undskylder Ulykken der venter på at ske »