Formel 1 er kendt for rigtig mange ting: høje hastigheder, massive G-kræfter i svingene (der giver ømme nakkemuskler), og bremser der kan få morgenmaden op igen hos de fleste.
Alt dette ville ikke være muligt uden en vigtig ingrediens, nemlig dækkene.
Dæk er en videnskab i sig selv, og derfor kræver det også mange kloge hoveder, og millioner af kroner, for at skabe den rigtige sammensætning af slid og greb.
Pirelli har været den eneste leverandør af dæk fra 2011-sæsonen og indtil nu.
2019-dæk udstillet foran Pirellis motorhome
Copyright Bil Magasinet BMF1
Oprindeligt skulle aftalen have løbet til og med 2023-sæsonen. Planen var, at Pirelli skulle introducere 18” dæk fra 2021-sæsonen (i stedet for 13”).
Det skyldes, at 18” dæk har mere relevans for firmaets produktion af dæk til gadebiler. Det er en dyr investering at udvikle den nye type dæk. For at retfærdiggøre omkostningerne, så skulle det italienske firma levere den nye type dæk i tre sæsoner.
Pandemien satte hurtigt en kæp i hjulet for Formel 1’s planer om et nyt reglement og 18” dæk. Begge planer er derfor udskudt til 2022.
Det ville så betyde, at Pirelli kun skulle levere 18” dæk til F1 to sæsoner.
Derfor har F1, og FIA, foreslået, at de vil forlænge aftalen yderligere en sæson, så Pirelli stadigvæk får tre sæsoner med 18” dæk. Pirelli takkede ja til tilbuddet. Derfor løber aftalen til og med 2024.