Formel 1 er ingeniørernes legeplads. Ikke nok med at idéerne rykker grænser, så er det også et dyrt kapløb mod tiden.
Mercedes’ motor har været pejlemærket for F1-motorteknologi siden introduktionen i 2014. Derfor har teamet fået stor succes og anerkendelse for præstationerne.
Her otte sæsoner inde er det stadigvæk den mest solide og kraftfulde motor på gridden. Hvilket også er derfor, at McLaren har skiftet til Mercedes-motorer.
F1 har altid været fuld af hemmeligheder, men overraskende nok kommer der alligevel mange oplysninger frem om selve motorernes teknologi.
Mercedes benytter sig af en unik måde at opbygge deres turbosystem på. En turbo består af turbine- og kompressorhjul. Normalt sidder de to ved siden af hinanden, og bliver drevet af en aksel. Mercedes har dog været nytænkende overfor dette koncept.
Mercedes har delt turbine- og kompresserhjulet op, så de sidder på hver sin side af motorblokken. Dermed er de forbundet med en stang, der løber igennem motorens V-formation.
Det smarte ved denne metode er, at det giver en bedre vægtfordeling, og en mere kompakt motor. Dermed får ingeniørerne lettere ved at designe bedre aerodynamik på bilens bagerste halvdel.
Honda lurede hurtigt den teknologi og de implementerede det i 2017.
Renaults motorafdeling er også begyndt at blive lun på konceptet. Ifølge
Motorsport.com er Renault begyndt at teste teknologien, og Renault planlægger, at det nye koncept bliver introduceret i 2022.
Motorreglementet bliver fastfrosset efter næste sæson, så det handler om, at den nye teknologi skal sidde i skabet lige med det samme. Ellers risikerer Alpine samme skræksæson, som de Ferrari-motoriserede biler havde sidste sæson.