Emilia-Romagnas GP: Løbet live

Formel 1-feltet er rykket til Italien, og kørerne er klar til at give den gas, for tredje gang, i det motorsportselskende land. BMF1 dækker hele løbet live lige her.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 1/11 2020 klokken 13:11

Formel 1 er rykket tilbage til Italien for at afvikle sæsonens 13. Formel 1 Grand Prix.

Weekendens kulisse er den populære racerbane Imola, som er tilbage på kalenderen for første gang i mange år. Faktisk er veteranen, Kimi Räikkönen, den eneste af feltets nuværende kørere, som har kørt løb på banen før.

Dækkene der er til rådighed i den her weekend er C2, C3 og C4.

Imola er med sine 4,909 km og 19 sving en af de gode gamle old-school baner, som kørerne elsker at køre på

Ikke overraskende er det de to Mercedes-racere i front, med Bottas som den førende sølvpil.

Mere overraskende er det, at Pierre Gasly siger tak for sin nye kontrakt, med sin startposition som nr. 4. Lige i hælene er Daniel Ricciardo på femtepladsen i det gule lyn.

De 20 racere er nu linet up og hele paddocken holder vejret indtil de fem røde lamper slukker.

Starten i Formel 1 er noget af det mest kritiske i løbet. Unge kamphaner vil fremad, og derfor kan det hurtigt koste ødelagte kulfiberdele. Det er også her, at man kan vinde mange placeringer forholdsvis nemt ved at lave en god start.

F.eks. tog Kimi Räikkönen hele 10 placeringer i starten af løbet i Portugal.

Nu lyser lamperne og motorerne gasser op. Én rød-lampe lyser, to røde-lamper, tre, fire, fem. OG…. lamperne slukker og racerne kører afsted.

Bottas kommer godt af sted, Verstappen går i angreb og tager Hamilton. Den ene Haas-racer, Kevin Magnussen, snurrer rundt og er helt nede som P20. Giovinazzi er helt oppe som 14'er og har taget seks placeringer.

Den ene Racing Point, Stroll, har mistet sin frontvinge og pitter efter første omgang. Han bliver ramt af Esteban Ocon, hvilket er en Racing Incident.
Magnussens racer er ikke ok, han har skade på den ene end-plate. Han blev ramt af Vettel, efter sin flotte start, hvor han var helt oppe som 13'er.

Omgang 4: Verstappen ligger omkring sekundet på Bottas.
Magnussen har vibrationer i raceren, men det er ikke noget det gøre at han ikke kan fortsætte løbet.

Hamilton lægger tungt pres på Verstappen, og Hamilton er kun 7/10 fra Red Bull-raceren.

Vettel melder også om skader på raceren, efter sammenstødet med Magnussen.

Ricciardo har taget Gasly og er nu oppe på fjerdepladsen.

Omgang 6: Hamilton melder over radioen, at det er svært at følge efter de forankørende.

Sainz går forbi Norris, det ligner en aftalt overhaling.

Det bliver nu meldt ud, at der bliver kigget på episoden mellem Magnussen og Vettel fra første omgang.

Magnussen kører fine omgangstider, derfor er løbet ikke opgivet for danskeren endnu.

Omgang 8: Kvyat er oppe og presse Albon, hvilket ikke fremmer Albons chancer for at beholde sit sæde.

Gasly får besked over radioen, at han skal køre i pit og køre i garage, da der er en fatal fejl. Dermed mister Gasly sin femteplads.

Stroll kører på hard-dæk, som formentlig kan holde hele vejen til det ternede flag.

Omgang 12: Der har været pitstop, Grosjean og Giovinazzi har pittet, da de lå lå i trafik. De er begge kommet ud lige foran Stroll.

Russell pitter, for at dække Giovinazzi af.

Hamilton melder over sin radio, at fordækket ikke føles godt.

Gasly havde problemer med vandtrykket på motoren, så derfor påvirkede det kølingen af motoren.

Magnussen kører nu hurtigere tider en Norris og Sainz længere fremme, derfor sidder danskeren og krydser fingre for at der kommer safety car.

Omgang 14 : Albon får besked over radioen, at Ricciardo skal tages.

Leclerc pitter, han forsøger sig med undercut. Det samme gør Norris og Ocon, som nu er bag Magnussen.

Verstappen har sat hurtigste omgang.

Omgang 15 : Ricciardo, Albon, Kvyat går i pit. Dermed er Magnussen oppe på p9.

Leclerc misser bremsepunktet og er ved at ramme Ricciardo.

Bottas stjæler hurtigste omgang tilbage.

Vettel går fri af straf for sammenstødet med Magnussen.

Bottas får af vide over radien, at han skal give den alt hvad han har. Han har nu 2,3 sek ned til Verstappen, som har 1,4 sek. ned til Hamilton.

Magnussen sætter samme omgangstider som Ricciardo på de hårde dæk.

Omgang 17 : Kvyat forsøger sig med et angreb på Albon om 12.pladsen, hvilket ikke lykkedes. Der er let kontakt med forvingen.

Sainz Pitter til meidum-dækket omgangen efter. Han kommer ud efter Kvyat. Magnussen er oppe som otter, og han kører fra Ricciardo.

Omgang 19 : Verstappen putter til det hårde dæk, men kommer alligevel ud på tredjepladsen.

Hamilton melder over radioen, at han øger farten, så de skal ikke forsøge at stoppe ham. Bottas stopper og får medium-dæk. Bottas slingrer for at varme dæk, da Verstappen kommer bagfra, med friske dæk der er i rigtig temperatur.

Omgang 22 : Verstappen nærmer sig Bottas, nu er han kun 1,033 sek fra.

Verstappen har DRS.

Vettel er oppe på femtepladsen, Räikkönen på sjettepladsen, Latifi på syvendepladsen, med Magnussen lige i hælene.

Bottas får af vide over radioen, at han har skade på høre side af gulvet.

Omgang 23 : Sainz har en hård duel med Kvyat, hvor de to kører på to forskellige dækstrategier med Kvyat det hårdeste dæk.

Bottas taber 0,9 sek til Hamilton.

Verstappen melder at batteriet lader langsom, så nu er Verstappen røget ud for sekundet.

Ricciardo er ved at nærme sig Magnussen, og er indenfor sekundet.

Omgang 27 : Hamilton bliver bedt om at fortsætte 10 omgange mere inden sit pitstop.

Magnussen bliver mindet om, at han skal passe på track-limits sving 9.

Magnussen kæmper med Ricciardo og Leclerc, som kæmper sig forbi. Magnussen giver ikke op uden kamp og viser sit værd.

Magnussen holder Albon tilbage, som er tæt på at blive taget af Kvyat.

Magnussen pitter, hvilket var hans eget kald. Nu er han sidste mand.

Omgang 30: Esteban Ocon parkerer i siden af banen med koblingsproblemer. Én omgang for sent i forhold til, at Magnussen skulle have nydt godt af det.

Nu får Hamilton glæde af et nærmest gratis pitstop og er næsten fire sekunder foran Bottas.

Omgang 34:
Hamilton trækker fra Bottas på de nyere dæk.

Verstappen giver den gas og nærmer sit Bottas igen, og skiftes til at være inden og udenfor sekundet.

Latifi går i pit.

Omgang 37 : Bottas frombremser sig i sving 17, hvilket betyder at Verstappen er lige i nakken.

Bottas tidligere skade på raceren skyldes dele fra en anden racer han har ramt.

Magnussen er blevet overhalet af Stroll, så er danskeren 18'er og bagerst. Det ser sort ud fro danskeren, som ikke kan finde farten efter pitstopppet. Stroll kunne ikke klare den hele vejen t

Vettel og Räikkönen er stadigvæk på hhv. 4'er og 5'er.

Omgang 40 : Vettel pitter, men der er problemer med venstre baghjul og højre forhjul, så alt det flotte forspring bliver smidt væk af det 13,1 sekunder lange pitstop.
Derfor er tyskeren nu nede på 14. pladsen.

Verstappen får af vide, at han skal bruge mode 8, men Verstappen svarer, at det er det værste han har.

Omgang 43 : Verstappen går forbi på ydersiden og tager Bottas. Bottas lavede endnu en fejl, så Verstappen kunne komme helt tæt på igen.

Omgang 46 : Magnussen har problemer med hovedpine pga. alle de up-shift med gearene. Magnussen bliver spurgt om han vil udgå af løbet, men siger at hans job er dét, så han vil fortsætte.

Perez jagter Räikkönen på fjerdepladsen, og Alfa Romeo-raceren er den sidste racer der mangler at pitte.

Magnussen bliver dog hevet ud af løbet.

Räikkönen pitter og kommer ud på 12. pladsen.

Omgang 51 : Gult flag, Verstappen er i gruset. Verstappen melder over sin radio, at noget gik i stykker på raceren.

Nu er der safety car.

Bottas pitter til soft-dæk.

Perez, Kvyat, Sainz pitter

Omgang 52 : Hamilton nåede ikke i put før, men pitter nu. Langt pitstop på 3,4.

Ricciardo er blevet ude, så han er 3'er, stærkt efterfulgt af Leclerc.

Hamilton beholder sin føring over Bottas.

Omgang 53 : Russell har smadret sin racer, og han holder stille i sving 11. Han skred ud lige pludselig bag ved safety car. Han accelerer bag safety car og laver hjulspin. Mon Ericsson ramte ham? ;)

Stroll pitter, men han bremser ikke ordentligt, så den forreste mand, der skal løfte bilen, bliver ramt af bilen og får en flyvetur.

Omgang 55 :Bilerne der er taget med en omgang må nu accelerere og overhale safety car.

Omgang 56 : Norris og Räikkönen er på niende- og tiendepladsen, og de har begge to friske soft-dæk på, så det bliver spændende at se hvad de kan gøre.

Omgang 57 : Safety Car slutter.

Hamilton giver den gas i sving 17 og Bottas var klar, men han kan ikke komme forbi.

Perez tager Albon, som herefter skrider ud. Sainz når lige nøjagtig at at undvige ham.

Kvyat tager Leclerc, dermed er han på fjerdepladsen.

Perez presser Leclerc, han kan køre helt andre linjer, og dermed er han meget hurtigere.

Grosjean er nu 12'er.

Ricciardo er ved at slå et hul ned til Kvyat.

Omgang 60: Kvyat nærmer sig sekundet på Ricciardo..

Albon er gået i pit og får soft-dæk på.


Omgang 62 : Hamilton sætter hurtigste omgang og trækker fra Bottas, han er nu 3,47 sek foran.

Kvyat har DRS men kan ikke komme tæt nok på.

Perez ligger omkring de 6/10 sek. bag Leclerc.

Sidste omgang:
Hamilton tager sejren med 5,7 sek foran Valtteri Bottas. Dermed sikrer Mercedes sin syvende VM-titel i træk, hvilket er en helt nu rekord i F1.

Daniel Ricciardo holder Daniil Kvyat bag sig, og dermed skal australierne på podiet for anden gang i 2020. Mon han husker at lave sin velkendte shoey den her gang. Mon det giver endnu en tatovering til ham og chefen? ;) Det afkræftede teamchefen dog hurtigt.

Sergio Perez nåede ikke at komme forbi Charles Leclerc.

Romain Grosjean får en 5 sekunders straf for overskridelse af track-limits.

BMF1 takker af for den her gang og ønsker læserne en god weekend.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T28:32.430 2 25
2. 1. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T28:38.213 2 18
4. 8. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1T28:47.571 2 12
5. 7. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1T28:51.541 2 10
7. 10. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
P
1T28:52.660 2 6
8. 9. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1T28:53.561 2 4
11. 19. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1T28:59.565 2 0
12. 14. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1T29:00.883 2 0
14. 16. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1T29:05.365 2 0
15. 6. Alexander Albon Oracle Red Bull Racing
P
1T29:29.714 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
16. 13. George Russell Williams Racing
P
51 omg. 2 0
17. 3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
50 omg. 2 0
18. 17. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
47 omg. 2 0
20. 4. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
8 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Verstappen i krig mod Mongoliet Imolas GP; løbsresumé: Hamilton vinder, Mercedes t »