Hvad der er sød musik i ørerne på Formel 1 racerfans er det rene støjhelvede for ikke-indviede. I dette tilfælde naboerne til Elvington Airfield, en nedlagt RAF lufthavn i England.
Stridighederne imellem parterne har stået på i mere end et år, og beboerne gik i november til retten, for at få medhold i klagerne og dermed sætte en stopper for det de kalder ”den helt urimelige og horrible støjforurening” fra F1-teamenes testforsøg på banen.
Midland M16 launch på Elvington Airfield (Copyright og tilladelse af Garry Parravani/AutoRacingF1).
Sidste måned bestemte en dommer endelig, at F1-teamene fremover skulle begrænse sine test til 10 dage om året i lufthavnen, samt at Elvington Park Ltd. skulle betale sagsomkostningerne. Denne dom er nu blevet appelleret af ejerne af lufthavnen.
Elvington Airfield blev bygget i 1950’erne af amerikanerne og var tænkt som en vigtig brik i koldkrigstiden. I 1958 blev den overgivet til Royal Air Force, der senere solgte lufthavnen til Elvington Airfield Ltd., et forretningskonsortium, der siden har drevet området som lufthavnsmuseum og motorsportsbane.
Elvington benyttes bl.a. af Renault, McLaren og tidligere Midland F1 (nu Spyker F1), og det mest attraktive aspekt, set med F1-testøjne, er den ca. 3 km. lange start/landingsbane, som teamene bruger til korrigere bilernes aerodynamik efter test i vindtunnel.