• Forside

Honda præsenterer RA106

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 25/1 2006 klokken 18:01

For første gang siden 1968 har Honda præsenteret deres helt egen Formel 1 bil.

For øjnene af et par tusinde kameralinser præsenterede Honda deres bud på en 2006 vinderbil. Honda RA106 er navnet på den bil, som med Hondas RA806E V8 motor skal sikre ikke bare det tidligere BAR teams første sejr, men også bringe Honda op i toppen af konstruktørmesterskabet.

Honda RA106


Bilens bemaling ligner den velkendte vi kender fra de tidligere BAR Honda dage med den hvide farve, som en henvisning til de hvide Honda biler, der er blevet kørt op igennem historien.

Om Honda vælger at droppe et par farver, når Lucky Strike ikke længere må reklamere i Formel 1 får vi at se, men det er ikke utænkeligt, at bemalingen fra Hondas 2005 B model vil blive brugt senere på året.

Honda RA106 præsenteret


Indtil da kan vi glæde os over den nye RA106, og visuelt er bilen ganske betagende. Om den kører lige så godt får vi at se, men forventningerne er høje. Nick Fry siger om RA106, at

”Vores mål for 2006 er at kæmpe med om sejrene og vi vil gøre vores ypperste for at opnå dette.”

Yasuhiro Wada, der er chef for Honda Racing Development sagde under præsentationen, at

”2006 sæsonen betyder en hel del for os hos Honda, da det markerer begyndelsen på et nyt eventyr og samtidig bekræfter vores store engagement i Formel 1. Præsentationen i dag er vores første chassis siden 1968, som selvstændigt bærer Honda navnet og det er for os et stort øjeblik.”


Honda RA106 præsenteret

Hondas tekniske direktør Geoff Willis sagde: ”Den nye RA106 er produktet af fire års evolution. Vores hovedformål er nu at integrere og kombinere vores design koncepter og ekspertise til at udvikle en bil, som er i stand til at kæmpe med om løbssejre.”

Honda RA106 studiebillede


Rubens Barrichello, der i 2006 skal køre med nummer 11, udtalte, at han var meget begejstret over at have deltaget i en præsentation af en ny bil i et nyt team.

Det er seks år siden Rubens Barrichello skiftede til Ferrari, og dermed er Honda præsentationen noget anderledes for den rutinerede brasilianer, der nu har fået sin landsmand og gode ven Gil de Ferran som sportslig direktør.

Honda trioen 2006


Jenson Button kører i år med nummer 12. Det samme nummer som Ayrton Senna kørte med i 1988, da han tog sit første verdensmesterskab hos McLaren. Det første år McLaren kørte med Honda motorer.

Jenson Button fortalte, at han er meget stolt over at være en del af Honda Racing F1 holdet og at 2006 kommer til at betyde meget for ham og Honda. Han kan næsten ikke vente med at komme til Bahrain og teste bilen mod de andre teams.

Rubens Barrichello, Anthony Davidson og Jenson Button


For Jenson Button ligger der et stort pres på hans skuldre. Over 100 Grand Prix løb uden sejre til manden, der debutede som var han Robbie Williams til enkebal med masser af pigebørn i hælene på ham.

Mange fans mener, at den første sejr bør komme i år. Ellers mister de troen på ham. For Jenson Button er det ikke kun den første sejr, der er målet. For ham handler det lige så meget om at vinde den interne kamp med Rubens Barrichello. For med Rubens Barrichello i teamet har han fået en modstander, der på papiret er den stærkeste modstander han har haft i de seks år han har kørt Formel 1.

Jenson Button giver Honda RA106 sin debut på banen i Barcelona


Anthony Davidson er også i år holdets 3. kører, og i modsætning til 2005 får han nu lov til at teste om fredagen igen. Dermed er hans udgangspunkt for at få et fast sæde i 2007 en del større, da han kan vise sine evner for sponsorer, tv-seere og teamcheferne.

Alle citater er fra et længere interview, som du kan læse, hvis du trykker her.



Samtlige billeder brugt i denne artikel stammer fra Honda Racing F1.

RELATEREDE NYHEDER