Haas-teamet brillerede i 2018-sæsonen. Derfor var forventningerne store over, at teamet, og dets to stjernekørere, skulle høste point i lange baner i 2019. Men sådan er det ikke gået.
Teamet har oplevet store problemer med at forstå dækkene på raceren. Enten er dækkene for kolde, eller også bliver de for varme.
Og så alligevel engang i mellem, så sidder temperaturen lige i skabet, og så er Haas lysår foran midterfeltet, og i stand til at kæmpe mod Red Bull-racerne.
Kevin Magnussen efter P5 i Østrig
Copyright BMF1
Da tests i Formel 1 er begrænset til FP 1-3 i løbsweekender, og enkelte testsessioner i løbet af sæsonen, så må teamsene vurdere størstedelen af deres opsætning og udvikling af raceren, ud fra data indhentet fra simulatorarbejde.
Under løbsweekender indsamler Mercedes f.eks. data fra FP1 og FP2, hvorefter test-, og reservekører Esteban Ocon kører i simulatoren i timevis, for at teste forskellige opsætninger af bilen, osv.
Disse data er så klar til teamet om lørdagen, hvor reservekøreren også bliver fløjet ind.
Lige nu benytter Haas sig også af simulatorarbejde udenfor løbsweekenderne.
Arbejdet bliver både udført af Romain Grosjean og Kevin Magnussen, men det primære simulatorarbejde bliver udført af teamets test- og reservekører, Pietro Fittipaldi.
Teamet benytter sig faktisk af to forskellige simulatorer.
Den ene er Ferraris egen nede i Maranello, og den anden er beliggende hos teamets chassis-fabrikant, Dallara.
Fittipaldi udtaler til BMF1, at han typisk tilbringer to dage om ugen i en af de to simulatorer.
Kevin Magnussen i Haas-garagen
Copyright Bil Magasinet BMF1
Problemet for Haas lige nu er, at de ikke har en simulator de kan benytte efter fredagstræningerne. Derfor har de ikke samme mulighed for at teste de forskellige læringer yderligere, og afprøve forskellige typer af setup.
Derfor kommer nogle andre hold mere velforberedte, og med mere brugbar data, end Haas-teamet.
“Det er ikke nogen fordel, ikke at have en simulator fredag aften. Alle de store teams kører i simulatoren fredag aften, og får nogle resultater med til lørdag morgen” siger teamchef Günther Steiner.
“Det vi lærer om fredagen, det kan vi ikke udvikle over natten i simulatoren, så man kan putte det på bilen lørdag morgen.
Men nu er det ved at være slut med, at de store hold skal have den fordel. For Haas er i gang med at udvikle deres egen simulator - som også kan benyttes i løbsweekenderne.
Forhåbningen for Günther Steiner er, at Haas kan begynde at benytte sig af den nye simulator til løbsweekenderne, allerede fra løbet i Singapore om lidt over en måned.
Englands Grand Prix 2019. Romain Grosjean
Copyright Haas F1
Udviklingen af simulatoren startede allerede tidligere på året, og Steiner er da også godt tilfreds med resultatet indtil videre.
“Pietro gør et godt stykke arbejde, og prøver at udvikle simulatoren. Så vi gør gode fremskridt.”
“Men som I ved, så skal man gøre tingene til ende, før man kan se resultatet.”
En F1-simulator kan ikke bare konstrueres med et standard computer-rat nede fra Elgiganten, og en lænestol fra IKEA.
Nej, en Formel 1-simulator er en meget avanceret (og dyr) maskine, da den skal simulere og efterligne rigtige data, slidtage, downforceniveauer, og meget mere. Derfor er det også en proces, som stadigvæk bliver udviklet hos Haas.
Til spørgsmålet om den lange tid med at udvikle simulatoren skyldes hardware (det fysiske), eller software (selve programmet), svarer Günther Steiner: “Det er en kombination. Hardware er nemmere at lave, der skal du bare producere det. Og sørge for, at køreren føler sig som i en rigtig racerbil.”
“Det vigtigste er, at udvikle alle software-programmerne og integrere det, for at være i stand til at sørge for, at simulatoren opfører sig som en bil.”
“Det er hårdt arbejde, og du skal også sammenligne det med den rigtige bil, og det er også derfor, at Pietro testede den rigtige bil, for at kunne få en ide om, hvad det er bilen gør” slutter Günther Steiner.
Om det hjælper Haas-teamet med forståelse af deres problemer med raceren, skal endnu være uvist. Men én ting er sikkert, det bliver spændende at følge med i, om det amerikanske team kan få fut i raceren igen.