Hot
Sebastian Vettel
Sebastian Vettel var weekendens top-performer i feltet. Han satte pole-position i kvalifikationen, næsten 7/10 sek. foran sin teamkammerat, og førte løbet fra start til slut.
Vettel havde en fantastisk duel med Lewis Hamilton igennem det meste af løbet, men en tur igennem græsset kostede dyrt for tyskeren, da han var første mand ved det ternede flag, men en 5-sekunders straf gav sejren videre til Hamilton.
Vettel fik tildelt titlen ‘driver-of-the-day’ af F1’s fans. Så selvom han ikke fik det store trofæ at stille hjem på kaminhylden, blev han stadigvæk anerkendt for sin indsats i løbet.
Sebastian Vettel i Monaco
Copyright Ferrari Media
Renault
Renault-teamet var virkelig flyvende i den her weekend, så det virker til at de nye aerodynamiske dele og de flere hk i motoren har givet dem det skub de behøvede.
Daniel Ricciardo startede P4, hvilket skabte et af de største smil der længe er set, fra den glade australier. Den flotte præstation fortsatte i løbet, bl.a. med en intens kamp om positioner med Valtteri Bottas’ Mercedes-racer.
Det franske team sluttede på en sjette-, og syvendeplads, hvilket sikrede dem et ordentligt skridt fremad i midterfeltets tætte kamp. Endnu flottere var det, at begge biler sluttede langt foran Pierre Gasly i den hurtigere Red Bull.
Daniel Ricciardo under træningen i Monaco
Copyright Renault F1
Lewis Hamilton
Den mand er virkelig blevet en legende i Formel 1, og det er med god grund.
Til trods for at Lewis Hamilton nogle gange brokker sig og virker stresset, så er man aldrig i tvivl om at han er i kontrol.
Hvis han er foran, så ved man at han kan kontrollerer farten. Hvis han er bagved, så kører han klogt og sikkert, uden at lave særlig mange dumme fejl.
Mange mener ikke, at Hamilton fortjente sejren i Canada, og Hamilton anerkendte da også Sebastian Vettels præstationer, da den sympatiske englænder ‘inviterede’ tyskeren med op på øverste trin skamlen under podieceremonien.
Spaniens Grand Prix 2019. Lewis Hamilton på podiet
Copyright Mercedes AMG
Not
Haas
Haas var fuldstændig flyvende i 2018-sæsonen, men 2019-sæsonen har nærmeste været en katastrofe indtil videre.
Teamet har en af de hurtigste biler i midterfeltet, og burde have dobbelt så mange point som de har nu, men det virker til at alt arbejder imod dem.
Kevin Magnussen kom med videre til Q3, men var så langsom i løbet, at han sluttede løbet næstsidst, to omgange bag ved de førende, og sluttede endda bagved George Russells Williams-racer (en bil som nærmest kører i sin egen kategori).
Så begejstringen var stor, popcorn var klar og klaphatten var på plads, da Magnussen skulle starte fra pitlane, og skulle køre sig op i pointene, med en ‘ny’ og hurtigere Haas-racer, som havde mindre downforce, og dermed mere tophastighed.
Bilen viste sig at være den værste racerbil den unge dansker havde kørt, og brokkeriet over radioen fik til sidst Günther Steiner til at bede danskeren om at lade være.
En trist dag for teamet, og en trist dag for ‘vores’ danske helt.
Spaniens Grand Prix 2019. Kevin Magnussen på Catalunya banen
Copyright Haas F1
Pierre Gasly
Pierre Gasly er næsten blevet fast inventar på 'Not'-listen. Ikke fordi undertegnede har nogle problemer med den unge franskmand, tværtimod anses han for at være et kæmpe stort talent.
Problemet er bare, at unge Gasly ikke formår at udnytte det talent, hvilket er lidt samme situation som Daniil Kvyat var ude i, i sine Red Bull-dage. Lad os kalde det ‘Red Bull-feber’.
Godt nok sluttede Gasly foran Max Verstappen i kvalifikationen, men det skyldes - meget sandsynligt - to halvsløje forsøg fra Verstappen i Q2, og at sidste forsøg blev afbrudt af det røde flag, som var forårsaget af Magnussen.
I løbet var Gasly atter engang langsommere end sin teamkammerat, hvilket betød at franskmanden sluttede næsten 10 sek bag ved de to Renault-racere, og endnu længere bag ved Verstappen.
Gasly venter på at det bliver hans tur
Copyright Red Bull
Robert Kubica
Kubicas vej tilbage til F1 er en smuk historie, som glæder rigtig mange F1-fans verden over - inklusiv undertegnede.
Men hvor er det trist at se et af tidligere tiders største talenter, ligge og sejle rundt nede bag i feltet.
Kubica blev første gang taget med en omgang allerede efter 14 omgange. Han sluttede løbet 58 sekunder efter teamkammeraten Russell, og da Kubica kørte forbi det ternede flag, var han hele tre omgange bag ved de førende.
Det er direkte pinligt, at det tidligere mesterskabsvindende team har så mange ressourcer, og to meget talentfulde kørere, men alligevel ligger bagerst og kører deres helt eget løb.
Australiens Grand Prix 2019. Williams RoKit billeder. Robert Kubica
Copyright Williams F1