Formel 1 har altid været kendt for at være ingeniørernes legeplads. Et sted hvor nye ideer og innovative løsninger får (næsten) frit spil for ingeniørerne.
Ideer som antispin, skivebremser og ‘paddle-shift’ gear, er alt sammen et produkt af Formel 1-verdens innovative tænkning, for at gøre bilerne hurtigere.
I den senere tid har Formel 1 dog taget en lidt anden drejning, en drejning som gør at bilerne ikke bare skal køre stærkt, men at de skal køre stærkt og have relevans for udviklingen indenfor gadebiler.
Et af de største tiltag sporten gjorde, var at introducere de nye - og mere miljøvenlige - turbo hybrid motorer.
Årsagen var, at man ville indføre en teknologi, som var mere ‘grøn’, og som kunne være med til at rykke hele bilindustrien i en ‘grønnere’ retning.
Billeder fra præsentationen af Mercedes W06
Copyright Mercedes AMG
En anden ting Formel 1 har valgt, er at der fra 2021 skal benyttes 18” fælge med lavprofil dæk, frem for de nuværende 13” fælge med “ballondæk”.
Det skyldes, at størrelsen på den nye type dæk, har mere relevans for de dæk som Pirelli producerer til gadebiler.
Nu er turen så (måske) kommet til endnu et vigtigt punkt på en Formel 1-bil, nemlig bremserne.
For det er ikke nogen hemmelighed, at bilerne kører lynende stærkt på langsiden, og at de tager svingene som kørte de på skinner - hvilket resulterer i, at kørerne udsættes for adskillige G-kræfter.
Og en sidste, men måske mest imponerende faktor ved en Formel 1-bil, er dens evne til at kunne bremse ned igen fra disse hastigheder.
Lige nu benytter Formel sig af carbon-bremser, hvilket er yderst effektive. Bremser lavet af carbon er helt vildt stærke, tåler ufattelige temperaturer, og vejer ikke særlig meget.
Forbremsor på en Manor racer, hvor man kan se selve skiven
Copyright Allan Haslund
Problemet med bremser lavet af carbon er, at de ikke fungerer optimalt når de er ‘kolde’, og derfor er de ikke særlig relevante for gadebiler.
Derfor findes der en anden løsning, som der allerede kendes fra gadebiler, nemlig carbon keramiske-bremser.
Fordelen ved at benytte sig af carbon keramiske-bremser, er at de bedre kan benyttes til gadebrug, og at de er mere miljørigtige, da de sender færre carbon-støvpartikler ud i luften.
Carbon keramiske-bremser er allerede kendt fra flere superbiler, da de er yderst effektive, men samtidig også hamrende dyre.
Formel 1 - og en af bremseleverandørerne, Brembo - lufter derfor ideen, om at man skal skifte over til den anden type bremser i fremtiden.
Ulempen ved at benytte sig af denne type bremser er, at de er tungere, hvilket er et 'fy'-ord for F1-ingeniører.
Det positive vil være, at bremserne vil blive billigere for holdene, og at bremseleverandøren(e) udvikler sig og forbedrer bremseteknologien indenfor gadebiler.