Kubica klager over kaos hos Williams

Williams-køreren Robert Kubica virker en smule modløs efter et par dårlige testdage i Barcelona, hvor Williams kom for sent, kørte for langsomt og til sidst slet ikke kunne køre

Robert Kubica . Copyright Williams F1 Team

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 2/3 2019 klokken 14:03

De sidste par testdage i Barcelona viste, hvor dårligt Williams-teamet er forberedt til denne sæson: Først måtte det britiske team ændre sine testplaner, og til sidst kunne de ikke nå det, de havde planlagt. Det er et problem for Kubica, som får comeback i år, for den sidste dag var endnu "en mistet dag".

Testdagene viste, at Williams ikke blot er det langsomste team men også, at de næppe bliver helt klar til start, når det går løs i Australien om snart to uger. Kubica mener, at det er en logisk konsekvens af, at bilen FW42 først var klar den tredje testdag, men den kom aldrig rigtigt op i gear i løbet af de seks testdage. Den sidste dag døde bilen mere eller mindre.

Så hvad sker der lige for Williams? "Vi kørte et par omgange, men bilen er langt fra optimal", forklarer Kubica meget diplomatisk. Den tekniske chef hos Williams Paddy Lowe er mere konkret i sin bedømmelse: Om fredagen var "for mange dele slidt ned", så det ikke gav nogen mening at teste yderligere.

Vintertest BarcelonaVintertest Barcelona
Copyright Williams F1 Team


Lowe tilføjer: "Bilen var blevet træt. Vi kunne ikke fortsætte." I stedet for at simulere kvalifikationsomgange eller longruns kunne man hos Williams kun øve start- og pitstop, der altså ikke bidrager særlig meget til udviklingen af FW42-Mercedes’en.

Kubica er derfor lidt småsur og svarer kort og kontant: "Vores bil er forsinket. Og der er problemer med de ting, der er blevet lavet i hast. Og når du ikke har bilen færdig, bliver det også et problem at få reservedelene færdige. I dag havde vi brug for dem, men de var der ikke." Situationen er ”ikke god nok“ for et formel 1-team“, mener Kubica.

"Jeg tror, at det er en helt normal konsekvens af de forgangne uger", fortæller Kubica videre. "Desværre koster det teamet og mig ret meget, for det er otte år siden mit sidste løb, og nu starter jeg så uden at have haft rigtige testkørsler. Men sådan er situationen. Jeg kan kun prøve på at forberede mig selv bedst muligt. Men jeg ved måske 20 procent af det, som jeg burde vide. Alt er usikkert."

Williams fik næsten intet ud af hele den anden testuge, da problemerne allerede begyndte om onsdagen. "Et longrun var relativt ok, og det var en positiv overraskelse, men resten bliver jeg nødt til at glemme. Vi havde simpelthen ikke nok dele til at forberede os til Australien. Jeg fik aldrig kørt mere end 15 omgang i træk. Og [pga. den store slitage] var mange data ubrugelige. Så jeg er ikke optimistisk. Der er simpelthen for mange spørgsmålstegn."

Vintertest BarcelonaVintertest Barcelona
Copyright Williams F1 Team


Kubica er ekstra ked af det, fordi han godt er klar over, at mange har glædet sig til at se ham tilbage på banen. Så han har ikke de store forventninger til sig selv og siger med et sarkastisk smil: "Først og fremmest skal vi sikre, at bilen ikke falder fra hinanden." Og alene det kan gå hen og blive et problem.

Det tidligere verdensmesterteam havde den ringeste test af alle Formel 1-teams i Barcelona. De fik kun kørt 2.639 kilometer. Mercedes kørte over det dobbelte. Og der er mindst to sekunder op til de bedste teams – pr. omgang.

Grand prixet i Australien bliver altså mere en test end et løb for Williams. ”Ja desværre, sådan er det”, svarer Kubica. "Jeg kan ikke ændre på det. Vi bliver først nødt til at få løst problemerne. Selvfølgelig ville vi hellere køre rigtig race i de første par løb, men desværre bliver vi nødt til få samlet et par erfaringer, for det er svært at gøre fremskridt, hvis du ikke ved, hvad du gør, fordi du ikke kører bilen i den specifikation, som den burde have. Så får man hverken relevante informationer eller brugbar feedback."

Oversat betyder det, at Williams først må få FW42 ud at køre. "Det giver ingen mening at tale om opdateringer, der giver bedre præstationer, når vi endnu ikke har løst de andre problemer", siger en slukøret Kubica. "Det vi viste på banen var virkelig vores maksimum." Og det rækker nok ikke til mere end de bagerste to pladser…

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ny Renault-motor i toppen af teamets målsætning Mercedes med vild satsning? »