Startopstilling til Abu Dhabis Grand Prix

Kampen om startplaceringerne var tæt til dagens Formel 1-kvalifikation i Abu Dhabi. Pole-position blev en kamp mellem tre forskellige kørere, og kørerne i midterfeltet fik kamp til stregen, om de gode startplaceringer til søndagens løb.

Abu Dhabis Grand Prix 2018 . Copyright Haas F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 25/11 2018 klokken 04:11

Kampen om at starte forrest til søndagens (og sæsonens sidste) F1-løb, var en utrolig tæt kamp blandt tre af kørerne.
Men som altid kan der kun være en som starter forrest.

Lewis Hamilton imponerede feltet, da han sikrede sig pole-position nr. 83 i karrieren, og samtidig satte ny banerekord på Yas Marina Circuit, med tiden 1:34.794, hele 1,5 sek. hurtigere end den tidligere banerekord på 1:36.231 fra 2017.

Abu Dhabis Grand Prix 2018. Lewis Hamilton med startnummer 1 på racerenAbu Dhabis Grand Prix 2018. Lewis Hamilton med startnummer 1 på raceren
Copyright Mercedes AMG


Teamkammerat Valtteri Bottas var ellers godt i gang med at slå Hamiltons tid i de første to sektorer, men to fejl i sektor 3’s sving 17 og 18, kostede dyrebar tid, og derfor starter Bottas lige bagved Hamilton, med en tid der var 0,162 sek. langsommere.

Ferrari-kører Sebastian Vettel var også godt på vej til at sætte ny banerekord, og var faktisk mere end 1/10 sek. foran Hamilton efter sektor 2, men fejl gjorde at Vettel tabte 4/10 sek. i sektor 3, og derfor måtte nøjes med en startplacering som nr. fire.

Abu Dhabis Grand Prix 2018. Sebastian VettelAbu Dhabis Grand Prix 2018. Sebastian Vettel
Copyright Ferrari


Kimi Ráikkónen på femtepladsen formåede aldrig at finde farten i sin (efter alt at dømme) sidste F1-kvalifikation for Ferrari, men kan glæde sig over at have kørt sig i Q3 hele 51 gange i træk.

Man havde lidt fornemmelsen af, at de to Red Bull-kørere, Daniel Ricciardo og Max Verstappen, kørte deres helt egen kvalifikationsduel om 5-6 pladsen, langt væk fra Mercedes og Ferrari.

Red Bull havde hhv. 0,607 sek. op til pole-position, og 0,603 sek. ned til Grosjean, som var ’best-of-the-rest’.

En meget glad RicciardoEn meget glad Ricciardo
Copyright Red Bull


Grosjean var ’flyvende’ i dagens kvalifikation, og udtalte efter kvalifikationen, at hans første forsøg i Q3 var en af hans bedste omgange nogensinde, hvilket var en god måde at slutte en ellers meget ’svingende’ sæson af på.

Leclerc beviste endnu engang, hvorfor han skal trække i køredragten for den ’stejlende hingst’ i 2019.

Den unge Monegasker kørte sig sikkert i Q3, med en tid i Q2 der var hele 0,608 sek.(!) hurtigere end teamkammerat Marcus Ericsson, og kørte sig stabilt ind på ottendepladsen 0.303 sek. foran Mercedes-talentet Esteban Ocon på niendepladsen.

Hulkenberg sluttede top 10 af med en tid, som lige akkurat missede Esteban Ocons niendeplads med 2/1000 sek.

Hulkenberg er stærkt efterfulgt af teamkammerat Carlos Sainz jr. på 11-pladsen, som dermed kan drage fordel af at starte på den alternative dæk-strategi på ultrasoft-dækket.

Marcus Ericsson kørte sin Alfa Romeo Sauber-racer flot ind i Q2 og helt op til en startplacering som nr. 12. Hvis man tager afstanden op til Leclerc i Q2 i betragtning, og det faktum at kvalifikationsduellen nu står 4-17, så kan man godt forstå, at Ericsson glæder sig til at komme videre til IndyCar i 2019.

På plads nr. 13. finder vi danske Kevin Magnussen, som havde en dårlig dag på kontoret. Magnussen sneg sig med nød og næppe videre som nr. 15. fra Q1, da motoren i Pierre Gaslys Toro Rosso-racer valgte at sætte ud i allersidste sving, på franskmandens allersidste flyvende omgang.

Abu Dhabis Grand Prix 2018. Kevin Magnussen under de frie træningerAbu Dhabis Grand Prix 2018. Kevin Magnussen under de frie træninger
Copyright Haas F1


I Q2 gik det ikke meget bedre for Magnussen, som ikke kunne få varme i sine Hypersoft-dæk, og dermed ikke fik udnyttet Haas-racerens potentiale.
Samtidig formåede Magnussen at tabe årets kvalifikationsduel mod Grosjean med 10-11, til trods for et forspring på 9-3 før sommerpausen i Ungarn.

Perez på 14-pladsen fandt aldrig samme fart som teamkammeraten Ocon, og blev slået af ham med 0.627 sek. i Q2.

Fernando Alonso på 15-pladsen kører sit (formentligt) sidste F1-løb i karrieren, og slutter karrieren af med en imponerende ’sejr’ i kvalifikationsduellen på 21-0, mod teamkammerat Stoffel Vandoorne.

Abu Dhabis Grand Prix 2018. Farvel til Fernando Alonso som kører sit sidste løb i en særlig bemalingAbu Dhabis Grand Prix 2018. Farvel til Fernando Alonso som kører sit sidste løb i en særlig bemaling
Copyright McLaren


Brendon Hartley starter 16’er, lige foran teamkammerat Pierre Gasly, stærkt efterfulgt af næste års Formel E-kører Stoffel Vandoorne.

Williams-kører Sergey Sirotkin starter løbet som nr. 19, lige foran teamkammeraten Lance Stroll.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren er startet på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:34.794 19
2. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:34.956 19
3. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:35.125 18
4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:35.365 18
5. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1:35.401 16
6. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:35.589 14
7. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:36.192 15
13. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:37.309 12
15. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:37.743 15
18. Stoffel Vandoorne McLaren Formula 1 Team
P
1:38.577 9
19. Sergey Sirotkin Williams Racing
P
1:38.635 6
20. Lance Stroll Williams Racing
P
1:38.682 6
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hvem er Robert Kubica? Ingen straf til Grosjean og Gasly (videoer) »