Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/11 2018 klokken 12:11
Under de første to træninger, var der en del der kritiserede de to ”pølse kantsten” der er blevet monteret på banen, som noget nyt i år, for at forhindre at kørerne kører for bredt. Især den i sving 17 var udskældt, men da den 3. træning begyndte, var den der stadig.
Williams’ Sergio Sirotkin, der kører sidt sidste løb i denne omgang for Williams, viste os alle, at ”pølse kantstenen” stadig var der, da han på sin første flyvende omgang, lige var en tur ude over den. Heldigt for ham, skete der ikke noget med bilen, selvom han tog den meget hårdt.
Ellers var det de to Williams kørere, der var de første til at komme ud og sætte en tid, men det var ikke tider der var værd at skrive hjem om. Faktisk blev de slået af alle, der kom ud efter dem.
En der dog havde en dårligere 3. træning end Williams kørerne, var Charles Leclerc i Alfa Romeo Sauber raceren. Han formåede at sætte sin bil i barrieren i svinget efter hotellet.
Hele bagenden blev godt smadret, men han kunne liste bilen tilbage til pitten.
Kimi Räikkönen, var også en af dem, der lige skulle stifte bekendtskab med ”pølse kantstenen” i sving 17. Lige efter var han på vej i pit, men fortrød og kørte på tværs af afstribningen og tilbage på banen. Ikke helt lovligt, hvilket betød at han skulle stille op hos løbets stewards efter træningen.
Også Hamilton var ude og hoppe op den nye kantsten, hvilket ifølge ham selv, beskadiget hans gulv.
Hos HAAS havde man slet ikke den gode træning, som ellers var forventet efter en rigtig god indsats under de to første træninger. Efter den første halve time, lå de helt nede som nummer 13 og 16, med Grosjean som den hurtigste af de to.
Modsat så det ud til, at Ferrari havde fået meget mere styr på deres racer, da Vettel hurtigt så ud til, at have styr på denne træning. Med lidt over 17 minutter igen, satte han trumph under sin bedste tid,ved at barbere yderligere et sekund af.
Hamilton slog dog den, få sekunder efter, tilmed med mere end 4 tiendedele sekund. Bottas kunne ikke matche denne tid, da han i sit første hurtige forsøg, endte mere end 7 tiendedele sekund efter Hamilton.
Räikkönen ville også være med, men formåede ikke helt at gøre det bedre end Hamilton, men han var hurtigere end Vettel.
Red Bull viste igen stor styrke. Ikke som kvalifikations hold, men de var med fremme. Verstappen fik sin racer ind som nummer 4, lige efter Vettel, men lige foran Bottas.
Ricciardo slutter sin dag, med at trække sin Red Bull racer ind til siden. Om det igen var en motorfejl eller hvad der var galt, fik vi ingen melding på.
HAAS så ud til at vælge, ikke at bruge tid på denne træning. Helt mod afslutningen, ramlede Gasly og Grosjean sammen. Det valgte Gasly at kvittere med, ved at kører ind i Grosjean. Meget dumt. På radioen kunne vi hører, at Grosjean ikke anede han var der, hvilket hans mand i garagen påtog sig som hans ansvar. Men Gasly var helt klart den der var mest galt på den her.
Kevin Magnussen havde ikke en god træning, sluttede som nummer 14, mens Grosjean viste, at HAAS sagtens kan være med, da han satte bilen op som nummer 7, med en margin på et halvt sekund ned til nummer 8, Nico Hülkenberg.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)