• Forside

Renault skiftede Alonsos motor i sidste øjeblik

Med ganske kort tid igen inden fredagens træninger valgte Renault at skifte Fernando Alonsos motor i håb om, at det øger sandsynligheden for, at han kan gennemføre løbet. Da det skete uden, at han havde været på banen, slipper han for en straf.

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 21/10 2006 klokken 07:10

Fredag formiddag blev der arbejdet mere end sædvanligt på Fernando Alonsos bil inde i Renault-garagen på Interlagos. Efter at holdet havde analyseret de seneste testresultater hjemme fra fabrikken, valgte man nemlig at tage den motor, der ellers var beregnet på reservebilen og flytte den over i Alonsos løbsbil. Operationen tog en time, uden der var tegn på panik.

Renaults motorchef Denis Chevrier udtaler ifølge Renaults hjemmeside, at der bare er tale om, at man er forsigtige, og fortæller følgende om årsagen til, at man har taget det pågældende skridt:

"For et par dage siden besluttede vi, at bruge motoren med D5-specifikationen i Fernandos bil, og valgte også en lignende enhed til reservebilen. Samtidig fortsatte vi vores validering på dynamoen og fandt ud af, at motoren i reservebilen gav os et bedre kompromis mellem ydelse og pålidelighed."


Denis Chevrier sammen med Pat Symonds

Chevrier uddyber om årsagen til, at man stoler mere på den ene motor end den anden, selvom de har samme specifikationer:

"Uden at gå i detalje, så kan jeg sige, vi har større tiltro til komponenterne i den motor, vi nu kører med. De er identiske, men fra forskellige produktionsserier."

Han udelukker samtidig, at der skulle være noget galt med den motor, man har erstattet:

"Nej, ingen (problemer med den anden motor). Vi ønskede simpelthen at give os selv de bedste muligheder for at afslutte løbet i den bedst mulige position."

Alonso kan sikre sig verdensmesterskabet for andet år i træk, hvis han bare score mindst ét point, eller hvis Michael Schumacher (Ferrari) ikke formår at vinde løbet.