Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 31/8 2018 klokken 16:08
Hvad der kunne ligne en meget rolig start på dagens 2. træning på Monza, blev alt andet end det.
Marcus Ericsson fik en voldsom snurretur, da hans DRS ikke lukkede ind i Primo Variante. Totalt vild afkørsel med over 300 km/t, hvor han, idet han ville dreje ind i det 1. sving, blev slynget i barrieren, hvorefter han rullede rundt på alle leder.
Da han var ude af bilen, så vi at han tog hjælmen af som der var kommet jord i. Ericsson blev herefter kørt til Medical Centeret, som han kort efter blev udskrevet fra.
Det betød selvfølgelig at træningen fik rødt flag, mens der blev ryddet op. Det brugte de 22 minutter på.
Første mand, der kom på banen efter uheldet, var Fernando Alonso i McLaren nummer 14. I den anden McLaren, med nummer 2, havde Stoffel Vandoorne fået sin bil tilbage, efter unge Lando Norris havde lånt den i den første træning.
Alfa Romeo Sauber, brugte lidt mere tid, inden de sendte Charles Leclerc ud, da de lige skulle sikre at DRS virkede inden han blev sendt ud.
Efter nogle testomgange, valgte Sauber at trække Leclerc ind, for at modificere DRS på hans bil.
HAAS kunne bryste sig af, at være hurtigste på banen, da Grosjean rykkede sin racer i front, men det holdt meget kort tid. Hamilton bankede mere end 2,5 sekunder af den tid, i første forsøg.
Men selvom Hamilton var hurtig, så gik der ikke længe før der var rød front, til stor glæde for de mange italienske fans.
Først rykkede Räikkönen i front, med blot 68 tusindedele sekund, men så kom Sebastian Vettel rundt og satte det på plads, ved at rykke 15 hundrede dele forbi Räikkönen og mere end 2 tiendedele sekund foran Hamilton.
Bottas i den anden Mercedes, var meget langt efter de første 3. Næsten 9 tiendedele langsommere end Vettel, på dette tidspunkt.
Hos HAAS havde Grosjean fået godt gang i sin racer, mens Magnussen hang lidt i bremsen.
Grosjean havde midtvejs i træningen, kilet sig ind mellem de to Red Bull racere, på en 6. plads, mens Magnussen lå nede som nummer 11, næsten 7 tiende dele sekund langsommere end franskmanden.
McLaren led med Alonso, der ikke havde formået at sætte en tid, efter 50 minutter, mens Vandoorne på P16, kun havde Stroll og de to ikke kørerende Sauber racere, ud over Alonso, bag sig.
Daniel Ricciardo, der kører sidt sidste løb på Monza for Red Bull, skruede op for tempoet og rykkede forbi Grosjean og Verstappen, efter 52 minutter, mens først Sebastian Vettel og derefter Kimi Räikkönen, lige viste hvor hurtigt det virkelig kan gøres, ved at sætte hurtigste tider og øge afstanden til det øvrige felt.
På dette tidspunkt var Räikkönen næsten et halvt sekund hurtigere end Hamilton på P3.
Hamilton svarede dog hurtigt igen og satte en tid, der blot var 17 tusindedele sekund efter Raïkkönen.
Det ville Vettel så ikke have siddende på sig, så han satte lige dem alle på plads, med en tid der var 27 hundrededele sekund hurtigere end Räikkönen og 29 hundrededele hurtigere end Hamilton.
Kort efter pressede Vettel den lige lidt for meget. Han spandt af i Parabolica på en omgang, der så uhyggelig hurtig ud.
På nærmest mirakuløst vis, røg han baglæns ud, hvor der var lidt længere til barrieren, hvilket betød at han kunne kører tilbage til pitten, med en bule i bagvingen.
Som Monty Python ville sige: ”You lucky barstad!”
Det lykkedes faktisk for Ferrari, at få Vettel ud igen, så han også kunne teste løbs simulation.
Med 20 minutter igen, skiftede træningen over til løbs simulationer, for de fleste. Det betød at der ikke Christian Horner udtaler, at han er ret tilfreds med deres løbs hastighed, mens han er klar over, at de ikke har en chance for at tage pole.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)