Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/8 2018 klokken 12:08
Første træning er overstået og den bød på lidt regn og temperaturer på sølle 16 grader, hvilket burde betyde at Mercedes var favoritter, men det til trods, lykkedes det kun for Hamilton at blive noteret for den tredje-hurtigste tid, mens Vettel i Ferrar satte sig på P1, 1,5 tiendedele sekund hurtigere end Verstappen og Red Bull på P2.
Kevin Magnussen havde ikke nogen god 1. træning og sluttede helt ned på P17, mere end 2,6 sekunder langsommere end Vettel.
Danskeren klagede en del over, at bilen var meget nervøs og at det især var bagenden, der ikke var som han ønskede det.
Meget bedre gik det ikke for Grosjean, der sluttede på P12 i sin HAAS, omkring et halvt sekund hurtigere end Magnussen.
Der er noget at arbejde med for HAAS, inden den anden træning.
Hos McLaren havde man valgt at sætte Lando Norris ind i Alonsos racer, hvilket han klarede ganske fint. En placering som nummer 18 er ikke prangende, men når den erfarne holdkammerat Vandoorne slutter som den langsomste, dog kun lige under en tiendedel sekund langsommere, er det godkendt.
Det betyder så også, at det ikke ser ud til, at McLaren kommer stærkere tilbage efter sommerferien.
Agterlanternen fra før sommerferien, Williams, havde en bedre 1. træning, da det lykkedes Stroll at komme op på P16, lige foran Magnussen.
Det mest omtalte hold på gridden, Force India, klarede sig overraskende godt, især set i lyset af al den polimik der har været på holdet over sommeren.
Ocon sluttede oppe som nummer 7, mens Perez ikke var langt efter på P9. Dog lidt over 2 tiendedele sekund nede i forhold til franskmanden.
Hos Alfa Romeo Sauber, var der også tilfredshed at spore, da de to kørere Ericsson og Leclerc, sluttede som nummer 13 og 14, med monegaskeren blot 3 tusindedele sekund hurtigere end svenskeren.
Renault meldte ud, i løbet af træningen, at Hülkenberg ville få en ny motor og derfor rykke ned bagerst i feltet til starten på søndag.
Men allerbagerst ender tyskeren ikke, da Mercedes kort efter bød over og sikrede at Bottas fik bagerste startplacering, da han bliver udstyret med en komplet ny Power Unit.
Ingen satte imponerende tider, men det forventes at blive markant bedre i 2. træning, der angiveligt ikke skulle blive præget af regn.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)