Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 6/7 2018 klokken 12:07
Det er varmt i England. Faktisk så varmt, at man mener at det er den længste varmeperiode, i den tid man har målt det.
En stor del af Silverstone, har fået ny asfalt, hvilket ud fra tilbagemeldinger fra kørerne, ikke lyder som om det er gået så godt.
Hartley meldte tilbage over radion, at det virkede som om rystelserne bevægede sig hele vejen ned igennem bilen.
Mercedes introducerede nye aero dele til Østrigs GP, som er blevet fulgt op med flere til dette løb, men en af tilpasningerne, nemlig deres halo spejl, ser ud til at volde problemer.
Som de fleste hold, var Mercedes klar til at sende deres biler ud på en installationsomgang, helt fra starten af denne første træning, men blev stoppet på vej ud af garagen og skubbet tilbage.
Efterfølgende kunne vi se, at blev arbejdet med gaffatape på samlingen under selve spejlet. Ikke noget man ofte ser Mercedes gøre.
Efter 20 minutter, sendte Mercedes Bottas ud som den første, med den nye modificering. Hamilton kom ud efter 25 minutter, med sammen modifikation.
Hos Williams var alt næsten som normalt, da Sirotkin spandt af i Woodcote Corner, der faktisk ikke rigtigt er et sving, hvorfor det er yderst sjældent at nogen spinner af der. Tydeligt en kørerfejl.
Efter den første halve time, var Vettel noteret for hurtigste tid i sin Ferrari, Räikkönen nummer tre, mens Verstappen i Red Bull var nummer 2 og dermed delte de to Ferrarier.
Hos HAAS så det ganske godt ud, med begge i top 10.
Alonso klagede over Magnussen, efter Magnussen overhalede ham. Han påstod at Kevin prøvede at ramme ham flere gange, men det var tydeligt at det var Alonso der var gal på den. Det kunne blive endnu en frustrererende weekend for den hårdt prøvede spanier.
Alonso satte først en tid, da der var gået 1 time og 15 minutter. Og den var super ringe, da han faktisk kørte af banen i sit forsøg.
Anden omgang var markant bedre, men han var fortsat langsommeste mand på banen.
Halvvejs inde i træningen, valgte Ferrari at skifte gulvet på de to Ferrarier, om det var et udtryk for, at man ikke var tilfreds med de nye opdateringer, eller om det er for at få data fra begge gulve, var der ingen meldinger om.
Et hurtigt kig på tiderne, på dette tidspunkt, viste at Hamilton på dette tidspunkt, var hurtigst, men Vettel var noteret for næsthurtigste tid.
Med en halv time igen, blev tempoet øget markant.
Grosjean viste igen, at HAAS har en hurtig bil og at han er hurtigere end Magnussen på en enkelt omgang, da han rykkede op på P5.
Bottas var hurtigste mand på dette tidspunkt, lige foran Hamilton og Verstappen.
Men for Grosjean vokser træerne ikke ind i himmelen. Han crashede i første sving, da han glemte at slå DRS fra, som det faktisk er tilladt i denne weekend.
"Jeg tror jeg glemte at slå den til," kom det fra ham over radioen, med reference til DRS.
Det udløste kun Virtuel Safety Car, ikke rødt flag som først forventet.
De fleste valgte her, at køre i garagen, med undtagelse af Lewis Hamilton, der ikke var glad for sin bil, som han så ville lære bedre at kende.
Hen mod slutningen røg Räikkönen også af banen, i sin Ferrari, mens flere af de andre begyndte at teste med tung racer (dvs meget brændstof).
Grosjeans hurtige tid lige inden han kørte galt, holdt HAAS i top 10, med en 7. bedste tid, mens Magnussen kæmpede mere med sin bil, hvilket betød at han kun formåede at holde P14.
Positivt for HAAS var det dog, at deres nærmeste konkurenter, Renault, var efter dem begge. Sainz som nummer 15 og Hülkenberg som nummer 17.
McLaren ser ud til, at fortsætte nedturen med Vandoorne som den bedste på P16 og Alonso på P19.
Verstappen slutter træningen af, med at parkere sin Red Bull racer på start-mål langsiden, med noget der tyder på et gearkasse-problem.
Radiobeskeden lød: "Stop bilen, du må ikke skifte gear!"
Hamilton sikrer at Mercedes igen viser vejen og de mange engelske fans har fået lige den start på weekenden, som de havde håbet på.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)