De første på banen var Sirotkin, Grosjean og Magnussen. Sainz og flere andre fulgte efter, da der igen var 60 % sandsynlighed for regn, som der var i 1. træning.
Det var supersoft og soft, der blev testet til start, og Sirotkin heriblandt havde valget supersoft, nu hvor det er hans første træning på banen i en F1-bil.
Efter kun få minutter var begge Ferrari-biler på banen, for at få så meget data som muligt samlet: Räikkönen lavede et flat-spot på det ene dæk i første træning, og det ødelagde noget af deres træningsstrategi.
Räikkönen satte hurtigste tid på sin 3. omgang på supersoft, hvor teamkammerat Vettel satte en 0.2 sekunder langsommere tid på det hårdere soft-dæk.
Leclerc smuttede 8 minutter inde en tur udenfor banen, men på afkørselsområdet i sving 1. Han havde 3. bedste tid, indtil både Vandoorne og Gasly snuppede denne plads.
Ericsson og Grosjean smuttede kort tid efter også udenfor banen – De var begge på et helt nyt sæt supersofts, og havde tydeligvis ikke fået varmen op i dem. Banetemperaturen var kun 27 grader.
Gnister fløj fra Ricciardos bil, som han satte sin første tid i træningen: 3. hurtigste tid til ham, på supersofts, men næsten 0.6 fra Vettels hurtigste tid på softs.
Med 5 kvarter igen var begge Mercedes-biler langsomt på vej ud af garagen, og det blev i første forsøg til P2 for Hamilton og P5 for Bottas; soft og supersofts respektive.
Verstappen snuppede P5 fra Bottas et par minutter senere, og top 6 var da indenfor 0.6 sekunder, med 0.2 til resten af feltet.
1 time og 10 minutter tilbage da Hamilton satte en tid på 0.370 sekunder hurtigere end Vettels, fortsat på soft-dækkene.
Sirotkin var da ikke overraskende den bagerste, da han ikke fik FP1 at træne i. Næstbagerst var Sainz, der smuttede ud i gruset i sving 4 på et 11 omgange gammelt sæt softs.
1:08 igen, Bottas satte 2. hurtigste tid, på supersofts ligesom ca. halvdelen af feltet havde i første stint.
”Mine front-dæk giver hele tiden op,” klagede Max Verstappen til pitten, som han kørte på 9 omgange gamle soft-dæk.
Kevin Magnussen brokkede sig over temperaturen i sine dæk med en time igen, akkurat som Grosjean gjorde det tidligere. Heldigvis for Haas skulle det blive varmere de næste to dage.
På daværende tidspunkt lå Mercedes endnu i front, efterfulgt af Vettel, de to Red Bulls, Räikkönen, Magnussen som P7, Gasly, Vandoorne og Grosjean som den sidste i top 10.
Inde hos McLaren havde de da hele bunden af Alonsos bil – Den havde tilsyneladende fået nogle tæsk på banens rød-hvide kantsten.
Pierre Gasly til pressekonference i Østrig
Copyright BMF1
Som tiden tikkede ned fra de 60 minutter, skiftede flere kørere som Vettel, Ricciardo og Magnussen til ultrasofts og deres kvalifikations-simulering. Kevin præsterede dog at smutte udenfor banen på den 6. omgang på dækkene, sving 4 ligesom Ericsson og Sainz gjorde det tidligere.
Med 55 minutter igen havde begge Mercedes-biler, Alonso og Hülkenberg kørt under 10 omgange. Gasly valgte kort tid efter at fortsætte lige ud i sving 10, da hans venstre forhjulsophæng knækkede over kantstenen, og han holdt da med front-dækkene pegende hver sin vej i gruset.
Gaslys uheld førte da til rødt flag, med tiden naturligvis fortsat tikkende ned.
5 minutter efter, med 50 minutter igen, blev der igen givet grønt lys for at træningen kunne fortsætte.
Hartley fik grundet Gaslys uheld at vide, han skal blive væk fra de gule kantsten i sving 9.
Hamilton og Bottas valgte ved det grønne flag at komme ud på banen igen med det samme; denne gang begge på ultrasofts. Hamiltons ultrasoft-dæk gav ham ikke en bedre tid i første omgang, da han flere gange fik låst forhjulene, når der bremses ned ad bakke.
Verstappen var også ude, og holdt sig så langt fra den gule kantsten i sving 10, at han næsten kørte i den anden side af svinget.
Det lykkedes McLaren at justere Alonsos bil til, og han kom på banen igen med tre kvarter tilbage. Det betød dog ikke, at tiderne blev bedre for spanieren, der fortsat sakkede rundt næstnederst i feltet.
Det virkede hele vejen gennem træningen som om, ingen kører rigtig kunne sammensætte den helt rigtige omgang; hvis sektor 1 var personligt bedste, var sektor 2 gerne langsommere end gennemsnittet.
Som der var 36 minutter tilbage fik Toro Rosso bilen tilbage, som Gasly endte i gruset med. Det så heldigvis ud til, der ikke var alt for meget ud over forhjulsophænget, der var blevet beskadiget på bilen.
Leclerc mistede i den sidste halve time kontrollen i netop sving 9 og de gule kantsten, men det lykkedes at få kontrollen igen over bilen i afkørselsområdet, og han nåede tilbage inden bilen var i gruset.
Sirotkin nåede at forbedre sig markant gennem træningen til P16 foran både Hartley, Pérez, Alonso og Stroll som den bagerste.
Model af banen i Østrig
Copyright BMF1
Med 20 minutter igen troede Kevin, han havde et problem med motoren, men teamet gav ham svaret, at han bare var et gear for højt oppe. Til sidst i træningen fik Ocon akkurat det samme at vide.
Samtidigt med Kevins radiomeddelelse havde Toro Rosso knoklet Gaslys bil på benene igen, og han fik lov til at få resten af træningen med, lige til kørernes ”lange-tørn” på banen.
Her valgte de fleste kørere først at teste supersoft-dækket i modsætning til det hårdere soft-dæk. Hamilton, Vettel og Leclerc valgte dog det gule dæk.
Nede fra Mercedes garage så det dog ud til at være et lidt forvirrende valg, hvad de egentlig skulle vælge her til sidst.
Sving 4, 9 og 10 var de store samlingspunkter for afkørsler i denne træning. 19 omgange var max på ultrasofts for Vandoorne – en smule bekymrende, når løbet er 71 omgange på søndag.
Med 5 minutter igen frigav Haas Kevins bil i pitten, men måtte løbe ned for at hente den igen inden han var nået ned gennem pitlanen. Det ene forhjul sad ikke fast. Ikke godt for Haas at lave sådan et uheld igen.
Træningen sluttede med 29-52 omgange til de forskellige kørere, med Mercedes i front og med de første 8 (Mercedes, Ferrari, Red Bull og Haas) indenfor et sekund.