Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 24/5 2018 klokken 12:05
I Monaco er det nærmest umuligt at kører 100 % gennem et helt løb, men at kunne finde selvtilliden og set-uppet til at kunne kvalificere sig, med 100 % udnyttelse af bil og bane, er det der er målet for alle kørerne.
For at kunne nå dertil, har de behov for, at afprøve bilens grænser, samt ikke mindst deres egne.
Derfor ser vi dem, opbygge selvtilliden løbende, over de tre træninger, samtidig med at de finder den rigtige balance til kvalifikationen.
Ofte ser vi, at hold der ved, at de ikke kan tage pole, sætter deres bil mere op til løbet, men i Monaco, hvor det nærmest er umuligt at overhale, vil der blive kæmpet hårdt om hver placering på startgridden.
Mercedes har allerede inden den første træning blev skudt i gang, udtalt at de absolut ikke ser sig selv som favoritter her, men efter et utroligt stærkt løb i Spanien, er det svært at se, at de ikke skulle være blendt dem, der vil kæmpe om pole-position på lørdag.
Efter omkring 14 minutter, kaldte Monaco på sit første offer. Williams kører Sirotkin, ramte barrieren med højre baghjul, hvilket brækkede baghjulsophænget. Han kunne dog trille bilen tilbage til pitten, så det ikke udløste et rødt flag.
Leclerc i Alfa Romeo Sauber raceren, var den første til at komme ud på de nye Hypersoft dæk, med lyserøde sider. Det gav ham øjeblikkeligt en forbedring på næsten et sekund og sendte ham op som nummer 14.
Øjeblikke efter, er Grosjean i HAAS raceren, ude for at teste hvor tæt man egentlig kan komme på barrieren, da han snitter den, dog uden at påføre skade til bilen.
Mens Mercedes virkelig så ud til, at skulle ud og grave dybt, for at være i stand til at kunne tage pole, så Red Bull og Ferrari virkelig stærke ud. Især Verstappen viste stor styrke og var lidt over 4 tiendedele sekund foran Ricciardo, halvvejs inde i den første træning, inden Mercedes fandt en løsning til Hamilton, der rykkede op fra P7 til P1, med 41 minutter igen.
Det var dog vildt at se, hvor meget der allerede i denne første træning blev satset. Verstappen, der virkelig kørte stærkt, var flere gange ude og rykke lidt på barrieren i 3. sidste sving ved den berømte swimming-pool.
HAAS havde en mindre god træning. Problemer med Grosjeans racer, betød at han kun fik tilbagelagt 13 omgange. HAAS havde besluttet at han skulle have en ny bund på bilen.
Endnu værre var det for Kevin Magnussen, der havde problemer med noget elektronik. Et problem de allerede inden træningen, kendte til, men håbede på, at kunne kører med. Det kunne de så ikke.
Det følger vi naturligvis op på denne sag.
McLaren havde store problemer med Alonsos racer, hvilket betød at han kun blev noteret for 5 omgange. Her var det et bremse-problem, med det såkaldte Brake by Wire system.
Med små 10 minutter tilbage af træningen, kom Alonso dog ud på banen igen, hvilket betød at Kevin rykkede ned bagerst i feltet.
Vi er tilbage med 2. træning om et par timer.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)