McLaren og Force India ønsker Haas-raceren undersøgt

Trods at begge Haas-racere udgik i weekendens australske grandprix, er det lille teams fremgang ikke gået upåagtet hen i F1-paddocken. Nu vil McLaren og Force India have FIA til at undersøge eventuelle uregelmæssigheder.

HAAS vintertest 2018 . Copyright Haas F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 28/3 2018 klokken 14:03

I bund og grund handler det om en skjult tryllestav.

Alle i F1-paddocken, uden undtagelse, løftede nemlig et øjenbryn eller to, efter vintertesten i Barcelona i februar, og øjenbrynene blev hængene, da Haas-racerne senere besatte P5 og P6 under kvalifikationen til Australiens Grand Prix i weekenden.

Da det yderligere lykkedes det lille amerikanske team at holde begge Red Bull-kørere bag sig undervejs i løbet – indtil først Kevin Magnussen udgik med løst hjul og to minutter senere Romain Grosjean med samme fejl – begyndte spekulationerne for alvor: snyder Haas på vægten ved at få ureglementeret hjælp fra motorleverandøren Ferrari?

Stridens æble er tilsyneladende en gemt tryllestav, for det er hvad Force Indias chef for baneoperationer, Otmar Szafnauer, gerne vil have lagt frem på bordet. Han begriber nemlig ikke, hvordan et lille privat team som Haas F1, med begge sine biler, kan placere sig lige under podiet i sin kun tredje sæson i Formel 1.

Kevin Magnussen holder en desperat Verstappen bag sig under Australiens Grand Prix 2018.
Copyright Haas F1


"Jeg ved ikke, hvordan de gør det. Der er jo magi," udtalte han til Autosport. "Det har ingen gjort nogensinde før i Formel 1.”

"Jeg forstår bare ikke hvordan nogen, som kun har været i sporten i et par år og uden ressourcer, kan producere en bil (som Haas, red.)… sker det ved magi? Hvis det er tilfældet, vil jeg gerne have sådan en tryllestav."

”Alle aerodynamiske flader på bilen skal være dit eget. Om de er det, er ikke til at sige uden at man starter en egentlig undersøgelse. Kun en teknisk kontrol kan afsløre, om de bevæger sig inden for rammerne af regulativet,” lød det fra Szafnauer.

Også hos McLaren gør det mere end almindeligt ondt i selvtilliden at se en af sine nærmeste konkurrenter langt ude i horisonten efter kun 5 omgange. Eksempelvis har McLarens Fernando Alonso kaldt Haas-raceren for en 'Ferrari-replika', men også det britiske teams CEO, Zak Brown undrer sig.

"Jeg har ikke noget bevis (for snyd, red.),” udtalte Brown.

"Vi ved alle sammen, at de har en meget tæt alliance med Ferrari, og jeg mener bare, at vi skal sørge for, at den ikke er for tæt.”

”Der kunne være en vis indflydelse (fra Ferrari, red.) og der nogle dele på bilen, som meget ligner sidste års bil.”

Günther Steiner er ret godt tilfreds.
Copyright Haas F1


”Men måske er det deres eget, selv om det er ret mystisk. For hvordan kan du opnå så meget viden uden historik, de rette værktøjer og folk?”

”Men det er op til ingeniørerne og FIA at se nærmere på," lød det fra McLaren-bossen.

Hos Haas har det aldrig været en hemmelighed, at samarbejdet med Ferrari er tæt.

Således har Romain Grosjean tidligere udtalt, at man bruger Ferraris forreste hjulophæng, som regulativet i øvrigt tillader dem at gøre. Fordelen ved et veldesignet hjulophæng er, at dette dikterer de store aerodynamiske designpunkter på grund af den måde, hvorpå luften flyder hen over resten af bilen.

Med til historien hører, at Haas får leveret sit chassis af den erfarne italienske fabrik Dallara, som har tilladelse til at benytte Ferraris vindtunnel, hvilket også er inden for rammerne af det gældende regulativ.

Haas’ teamchef har tidligere afvist enhver spekulation om snyd.

”Vi har et team, som kan være stolt over, hvad de indtil nu har opnået… vi gør intet, som vi ikke bør gøre eller har tilladelse til at gøre,” lød det kort og godt fra Günther Steiner.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ingen fyringer på vej hos HAAS Force India på randen af konkurs »