Brasiliens GP: 3. frie træning - Hamilton snydt for hattrick

Der var stadig Mercedes-dominans men Bottas var hurtigste mand i den 3. frie træning

Interlagos . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 11/11 2017 klokken 14:11

Træningen startede med en let fugtig bane og der var tydelige vandpytter på alle banens kerbs (de grøn/gule markeringen i svingene). Banen forblev fugtig i resten af træningen men de sidste pytter kan også drille til kvalifikationen.
Under træningen var især McLaren og Toro Rosso flittige til få lagt nogle kilometer i racerne.

Det var igen Mercedes der var hurtigste team, men der skulle gå 45 minutter før Hamilton og Bottas satte de afgørende tider.

Haas lå midt i bagfeltet, hvilket er nogenlunde samme resultat som i fredagens træninger. Kevin sluttede foran Romain Grosejan og duoen slutter 13. og 15. hurtigst.

Flere kørere døjede med tekniske problemer. I pitten så man Red Bull teamet kigge bekymret på Max Verstappens racer, som sendte en smule røg ud af bagenden. Red Bull holdt sig generelt primært i garagen under den 3. frie træning.

Spaniens Grand Prix 2017. Fredagens frie træninger. Tydeligt nr 33 på Max Verstappens Red Bull racer
Copyright Red Bull Contentpool


Også Williams havde tekniske problemer. Kort efter at Lance Stroll havde forladt pitten, måtte han stoppe med en defekt gearkasse. Måske flere straffe på vej til kvalifikationen.

Ferrari lå længe i toppen med begge kørere. Efter at have tabt både kørernes og konstruktørernes VM, har det italienske team virkelig brug for succes i de to sidste løb.

Daniel Ricciardo har sluttet sig til listen af kørere, som må æde en placeringsstraf efter kvalifikationen. Red Bull har igen måtte skifte en del på deres Renault-motor og dermed tager australieren hul på sin 8. MGU-H (Enhed til opsamling af varme-energi). Dette koster 10 pladser ned på gridden, da reglementet kun tillader at der bruges 4 MGU-H enheder pr. sæson.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:09.281 + 0.000 24
2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:09.284 + 0.003 26
3. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:09.326 + 0.045 20
4. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:09.339 + 0.058 21
5. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1:10.244 + 0.963 14
6. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:10.288 + 1.007 15
9. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:10.495 + 1.214 9
11. Stoffel Vandoorne McLaren Formula 1 Team
P
1:10.637 + 1.356 21
12. Felipe Massa Williams Racing
P
1:10.671 + 1.390 14
13. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:10.721 + 1.440 19
15. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:10.762 + 1.481 20
20. Lance Stroll Williams Racing
P
0:00.000 - 1
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Brasiliens GP: 2. frie træning. Hamilton fortsætte Massa: Denne gang er det slut »