Japans GP: 1. frie træning. Vettel hurtigst.

Formel 1 feltet er nået til Japan. Suzuka banen er helt speciel og den eneste såkaldte 8 tals bane, hvilket får mange kører til at udnævne den til en ynglings-bane. Sainz havde en voldsom afkørsel.

Vettels garage . Copyright Lea Anna Petersen

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 6/10 2017 klokken 04:10

Den første frie træning, var ret begivenhedsrig med mange omgange til de fleste, hvilket betyder at vi allerede nu, fik første praj om formen for de forskellige kørere.

Det var imponerende at se, hvor hurtige de nye Formel 1 racere er på japanske bane, hvor der er mange små retningsskifte.

Den første time, var banen helt tør og optimal, mens den sidste halve time, hvor de hurtigste tider faktisk blev sat, var præget af let regn.

Netop den lette regn, var en af grundene til at der blev testet igennem i starten af denne session.

Unge Carlos Sainz Jr. viste, at den store mængde af grip og downforce, som 2017 racerne giver, ikke er nok til at kompensere for en lidt for hård kontakt med en curb, hvilket sendte ham voldsomt i dæk-barrieren.
Uheldet udløste rødt flag.

Således sikrede han også, at mekanikerne ikke skulle komme til at kede sig, inden den anden træning.

Sainz slap uskadt fra uheldet, hvor telemetri viste at hans kontakt med muren, gav ham en påvirkning på 11 G.

I fronten af feltet, var det Sebastian Vettel der satte dagsordnen, med Hamilton rimelig tæt på, efterfulgt af Ricciardo.

Så tre hold fremme i top tre, lover godt for weekenden, spørgsmålet er bare, om det så er det rigtige billede.

Hos HAAS var det Grosjean der var den hurtigste af de to, men da Kevin var ude nogle omgange senere, hvor der var lidt mere fugt på banen, kan vi ikke ligge så meget i netop det, men at de placerede sig som nummer 9 og 11, lover godt for weekenden.

Træningen sluttede 5 minutter før tid, da det begyndte at regne for alvor, hvilket ingen havde lyst til at udfordre.

Der er 90 % chance for regn i den anden træning, mens det varsles at løbet bliver tørt.

Det betyder også, at data for netop denne træning, kan vise sig meget vigtig for løbet.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1:29.166 + 0.000 23
2. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:29.377 + 0.211 29
3. Daniel Ricciardo Oracle Red Bull Racing
P
1:29.541 + 0.375 27
4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1:29.638 + 0.472 22
5. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:30.151 + 0.985 30
6. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:30.762 + 1.596 26
9. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1:31.032 + 1.866 22
10. Stoffel Vandoorne McLaren Formula 1 Team
P
1:31.202 + 2.036 24
11. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:31.216 + 2.050 15
12. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1:31.235 + 2.069 19
14. Lance Stroll Williams Racing
P
1:31.602 + 2.436 22
16. Felipe Massa Williams Racing
P
1:31.912 + 2.746 20
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Red Bull har de største nosser Japans GP: 2. frie træning. Regn »