Af: Allan Nicolaisen (ani@bmf1.dk) d. 25/8 2017 klokken 12:08
Solen skinnede over den klassiske Spa-Francorchamp racerbane, lufttemperatur 20 grader og banetemperaturen er 27 grader. Der er meget skiftende vejr meldinger over weekenden, det bliver en gamble for holdene, med hensyn til test og indstillinger, da der på et tidspunkt, var risiko for regn til løbet søndag.
Hjemmebane manden Stoffel Vandoorne, var første mand på banen, tæt efterfulgt af Marcus Ericsson, Daniil Kvyat og Kevin Magnussen.
Mercedes havde til 1. træning, monteret deres version af Halo beskyttels, på Lewis Hamilton’s bil. Den blev dog taget af, efter hans installations omgang. Lewis var i godt humør, mens teamet afmonterede Halo’en, gik han rundt og hilste på alle teammedlemmerne i Mercedes garagen.
Valteri Bottas røg af banen, imellem sving 12 og 13, med 25 tilbage af træningen. Han kørte langsomt, mens han gav plads til en hurtigere bil, hjulene kom udenfor banen, der trak ham ud over gruset og ind i dækmuren. Han kunne dog selv kører tilbage i pit, her kunne de skifte hans snude der var blevet beskadiget. Lewis sluttede med 2. hurtigste tid, sat på ultra soft dækket
Kevin havde ikke en problemfri træning, han meldte i radioen 30 minutter inde i træningen, at hans hovedstøtte var ved og falde af, hvorefter han forsigtigt kørte i pit. Det lykkede dog Kevin og tilbagelægge 20 omgange, hvor han satte 16. hurtigste tid. Teamkammerat Romain Grosjean, havde ligeledes 20 omgange, men fik kun 17. hurtigste tid, 0.074 sekund efter Kevin.
McLaren havde store problemer med bilerne, Fernando Alonson meldte i radioen, på hans installations omgang, at han ikke havde noget Power. Han fik besked på fra pitten, at de ikke kan gøre noget og han skal forsøge, at komme tilbage til garagen. Alonso kom på banen igen senere, men der var stadig problemer med bilen. Spanieren havde problemer med DRS hele vejen igennem 1. træning. Stoffel Vandorne havde også problemer med bilen, fik under træningen besked på, at han skulle slippe DRS knappen, 1 sekund før han skulle bremse.
Ferrari er kommet til Spa, med flere opdateringer på bilerne til denne weekend, bl.a. andre støddæmpere og ændringer på frontvingen. Midt under træningen, havde Vettel er periode, hvor han var ude af bilen, mens mekanikerne arbejde på hans bil, i mellemtiden så han ud til og kede sig bravt. Kimi’s bil havde også problemer, mekanikerne arbejde igennem, en stor del af træningen med hans nye støddæmpere. Raikonnen satte 1. trænings hurtigste tid på 1.45.502 med Ultra soft dækket, Vettel satte 3. hurtigste tid.
10 minutter inde i træningen ramte, Williams Felipe Massa kerben i sving kombinationen Les Combles, som gjorde at han røg af banen og ramte barrieren, hvor hans venstre forhjul blev ødelagt. Der blev givet rødt flag, så træningen blev suspenderet, mens marshals fjernede bilen og reparere dækmuren. Efter 15 minutter, blev træningen genoptaget.
Williams fik bilen tilbage til garagen, så de kunne påbegynde reparationen af bilen, men den kom ikke på banen igen. Lance Stroll måtte sidst i træningen, opgive sin omgang og trille i pitten, da han fik problemer med bremsen pedalen.
Red Bull Daniel Ricciardo og Max Verstappen, havde en god almindelig træning. Max prøvede virkelig grænserne på bil, bremser og banen, da han efter langsiden Blanchimont, mister sit bremse punkt, og fortsatte lige ud i Busstop chikanen.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)