Ferrari var blandt de første på banen og var et af de få teams som valgte at sætte tider på Pirelli Ultrasoft dækket i starten af træningen. Alle øvrige kørere satte deres hurtigste tid på enten Supersoft eller Soft.
Efter ca. 45 minutter af den 90 minutter lange træning, kom begge Mercedes-racere ud på Ultrasoft dæk. De formåede at forbedre deres tider yderligere, som ellers var sat på Supersoft dæk.
Derefter var det Force Indias tur til at prøve Ultrasoft dækket af og både Ocon og Perez ligner kørere som har fart på i denne weekend. Kun McLaren prøvede også Ultrasoft - resten af træningens tider blev sat på Supersoft dæk.
Mange kørere lavede småfejl og både Nico Hülkenberg og Sebastian Vettel lavede snurreture på banen.
Kørerne kæmpede både med at holde raceren på banen i de hurtige sving, men der var også mange kørere der ikke kunne finde de rigtige bremsepunkt. Under træningen blev der lavet flere "flat-spots". Bl.a hjemmebane-helten, Lance Stroll, måtte hjem og kassere et højre forhjul efter en stor bremsefejl.
Nøglen til en god omgang på Gilles Villeneuve banen, er at ramme de rigtige bremsepunkter.
Haas sluttede i den tunge ende af feltet med Romain Grosjean på 16. pladsen lige bag Kevin Magnussen.
Daniel Ricciardos første sejr i Canada 2014
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Red Bull var ret anonyme, og lå tilsyneladende og testede forskellige nye komponenter.
McLaren var sene til at komme ud. Stoffel Vandoorne kom sent ud og satte langsommeste tid.
Alonso nåede ikke at sætte en tid. Efter en enkelt tur rundt på banen, parkerede han raceren og måtte igen se på mens mekanikerne kæmpede med raceren.
Med blot 30 minutter tilbage kunne han igen sætte sig i raceren. Den frustrerede spanier fik sluttede som 13. hurtigste i dag og fik kun 13 omgange bag rattet. Træningen endte for ham med at han måtte parkere sin racer langs banen.
Sejrspodiet i Canada 2008. Fra venstre Nick Heidfeld, Mario Theissen, vinderen Robert Kubica og løbets nr. 3, David Coulthard.
Carlos Sainz Jr. nåede aldrig ud og sætte en tid. Det vides ikke hvad problemet var med hans Toro Rosso-racer.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)