I forbindelse med denne weekend Grand Prix i Kina overvejer Renault i disse dage et valg imellem to forskellige motorspecifikationer, som i givet fald skal bruges både i Kina og Japan.
”Til løbet i Kina forbereder vi transporten af to motorvarianter, der er lidt forskellige. Den ene har mindre forbedringer i forhold til Monza, og den anden har store forbedringer,” udtaler Renaults motor specialist Rob White.
”Vi arbejder dag og nat i simulatoren,” fortsætter han. ”Dataene vi indsamler bliver analyseret for at orientere os imod det rette valg til løbet.”
Rob White er 100% sikker på, at der bliver mere fart på Fernando Alonso i Kina.
På Monza gik det ikke specielt godt for Renault, der blev overhalet af Ferrari i kampen om konstruktørernes mesterskab.
”Vi har fundet den præcise årsag,” siger White. ”Af åbenlyse grunde kan jeg naturligvis ikke gå i detaljer, men det var en ganske bestemt fejl i den bageste del af motoren. Ved simuleringer har vi reproduceret problemet og fuldt ud forstået årsagen.”
”Det er altid lidt overmodigt at sige, at vi er 100% sikre på, at der ikke vil være flere problemer – intet i denne type forretning er 100% sikkert. Presset hviler på både os og Ferrari og ethvert pålidelighedsproblem på dette stadie vil være katastrofalt.”
På Monza måtte Fernando Alonso starte midt i feltet på grund af en straf under kvalifikationen, og der har været spekuleret i, om spanieren pressede motoren for hårdt for at nå op.
”Nej,” siger White. ”Enten Fernando havde ligget først eller sidst, så havde motoren svigtet alligevel og på samme tid i løbet. Fernandos måde at køre motoren på, var fuldstændig indenfor en normal arbejdscyklus indenfor en weekend.”