Afsløring: Her er årsagen til Mercedes’ styrke

Tidligere præsident for Ferrari, Luca di Montezemolo, er ikke overrasket over Mercedes’ dominans i F1 de seneste år. Tyskernes bestyrelsesformand, Niki Lauda, har forklaret ham hemmeligheden.

Luca di Montezemolo . Copyright Ferrari Media

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 7/2 2017 klokken 09:02

Det kan undre, at Mercedes har domineret så meget og så længe, samt at især Ferrari ikke har været bare i nærheden af samme styrke som sydtyskerne.

Men nu forklarer den tidligere Ferrari-præsident, Luca di Montezemolo, hemmeligheden bag Mercedes langvarige dominans. Og ’hemmelighed’ er et ret dækkende udtryk.

Til den italienske avis La Repubblica fortæller Montezemolo, at det ikke kommer som en overraskelse for ham, at Mercedes har domineret så markant. Sagen er nemlig, at mens V6-powerunitregulativet først blev officielt introduceret i 2014, så har Mercedes arbejdet på konceptet bag kulisserne i lang tid forinden, hvilket tyder på, at fabrikken har haft en dybere indsigt i det kommende regulativ, end konkurrenterne har haft.

Luca di Montezemolo kender hemmeligheden bag Mercedes' styrke.
Copyright Ferrari Media


”Niki Lauda indrømmede for nylig overfor mig, at Mercedes arbejdede på projektet siden 2007,” afslører den 69-årige italiener overfor avisen.

”Det er derfor, de har været så stejle i forbindelse med forhandlingerne om (fastholdelsen, red.) af det nye regulativ,” påstår han.

I samme interview indrømmer Montezemolo, at det, set i bakspejlet, var en fejl af Ferrari – som har en ret kontroversiel vetoret overfor vigtige beslutninger i Formel 1 – at de overhovedet accepterede beslutningen om at indføre regulativet med de nuværende, højteknologiske power-units.

“Jeg begik en fejl,” indrømmer Montezemolo.

”Men jeg følte ikke, at jeg kunne sætte Ferrari i en position, hvor vi var imod fremskridt. Et frygtsomt Ferrari skulle ikke være mit Ferrari,” insisterer Montezemolo overfor avisen.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hamilton kan smadre Bottas’ Formel 1-karriere Officielt: Capito forlader McLaren »