Det der med vejret er som bekendt en svær størrelse, fordi det ikke er noget man kan kontrollerer. Det er både en god ting, men også en skidt ting, fordi det betyder med Formel 1-øjne, at vejret kan få en forkert betydning på begivenhederne. På den ene side kan regn eksempelvis stoppe løbene, mens man omvendt kan sige det kan være svært at teste ordentligt i regn, fordi man ikke ligefrem kan sige "nu skal der være regn". Sådan burde det i hvert fald hænge sammen, men det gør det angiveligt ikke helt.
Pirelli fremviser 2017 dæk-serien til Abu Dhabis Grand Prix 2016
Copyright Pirelli Media
Formel 1-feltet er nemlig blevet lovet en regnvejrstest i Barcelona, når de kommer derned for at teste i slutningen af februar. Grunden til man skal have en regnvejrstest er, at der som bekendt er kommet nye og bredere dæk, så det er vigtigt at alle får dem testet ordentligt, inden sæsonen går i gang. Derfor vælger man at bruge det punkt i regelsættet der hedder, at der skal være en regnvejrstestdag til pre-season testene.
Ferrari med 2017 dæk på
Copyright Ferrari Media
Det er nemlig en del af reglementet at der skal være mulighed for at teste regnvejrsdækkene, men holdene eller Pirelli har ikke rigtig haft behov for at benytte den regel før nu. Så er spørgsmålet bare, hvordan de kommer til at lave disse tests, fordi det skulle eftersigende ikke være det nemmeste i verden at lave den slags tests. Det forlyder, at man vil smide en masse vand ud på banen, hvis der ikke kommer naturlig vand i form af regn. Så er spørgsmålet bare om det kan lade sig gøre, eller om det ender med at blive tørt før man kan få kørt på banen.